ТОВ «ЕС.СІ.АЙ.-КОНСАЛТИНГ»
послуги з ведення бухгалтерського обліку та складання звітності, консультування та проведення семінарів з питань бухгалтерського обліку та оподаткування
м. Житомир, вул. Київська, 77, Бізнес-центр «Глобал», оф. 68
+38(097)-298-35-62, +38(093)-415-76-99
сайт: www.sci-co№sulti№g.com.ua
e-mail: i№fo@sci-co№sulti№g.com.ua
|
|
О ГЛЯД О СТАН Н ІХ ЗМ ІН ЗАКОН О ДАВ СТВ А ТА РО З ’ ЯСН ЕН Ь МІНІСТЕРСТВ, ВІДОМСТВ ТА КОНТРОЛЮЮЧИХ ОРГАНІВ
|
|
Актуальні роз’яснення міністерств, відомств та контролюючих органів: |
|
в частині нарахування та сплати Єдиного соціального внеску |
|
В частині оподаткування податком на додану вартість
|
|
Щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з постачання нерезидентом резиденту послуг (ремонтних робіт) (Лист ДФС від від 08.02.2018 р. № 522/5/99-99-15-03-02-16/ІПК) |
У разі якщо нерезидент планує здійснювати господарську діяльність та отримувати дохід від продажу товарів/надання послуг на митній території України, то такий нерезидент зобов’язаний стати на облік в контролюючому органі за своїм місцезнаходженням як постійне представництво нерезидента. Крім того інформуємо, що згідно з пунктом 183.13 статті 183 розділу V ПКУ з метою постійного забезпечення, зокрема, юридичних та фізичних осіб окремою інформацією ДФС, щоденно оприлюднює на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та власному офіційному веб-порталі (http://sfs.gov.ua): дані з реєстру платників податку із зазначенням найменування або прізвища, імені та по батькові платника податку, дати податкової реєстрації, індивідуального податкового номера та терміну дії реєстрації платника податку; інформацію про осіб, реєстрацію яких як платників податку анульовано, із зазначенням індивідуальних податкових номерів, дати анулювання, причин та підстав для анулювання реєстрації. За запитом у електронній формі платників податку, які подають податкові декларації засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, контролюючі органи надають безоплатно протягом 5 робочих днів від дати надходження такого запиту інформацію, що оприлюднюється відповідно до пункту 183.13 статті 183 розділу V ПКУ. Форми запиту про отримання інформації та довідки із реєстру та порядок їх формування встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
|
Щодо заповнення розрахунку коригування до податкової накладної, виписаної на дату отримання попередньої оплати (авансу), у зв’язку із уточненням номенклатури товарів в межах одного договору (Лист ДФС від 12.02.2018 р. № 561/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) |
Якщо після реєстрації податкової накладної в ЄРПН у платника податку в подальшому у зв’язку із наявністю підстав, перерахованих в статті 192 ПКУ, виникає необхідність доповнення податкової накладної новою або новими товарними позиціями на заміну вже вказаних, або у зв’язку із зменшенням обсягів постачання по окремій або окремих товарних позиціях, платнику податку слід в розрахунку коригування: - сторнувати (або зменшити) показник «Обсяги постачання» по відповідній товарній позиції або по кільком товарним позиціям, з відповідними значеннями ціни, кількості, одиниці виміру, коду товару/послуги, ставки, найменування, при цьому, у графі 1 рядка розрахунку коригування, яким сторнується товарна позиція, вказати порядковий номер рядка податкової накладної, за яким була зазначена дана товарна позиція в податковій накладній, що коригується; - додати нові товарні позиції з відповідними значеннями ціни, кількості, одиниці виміру, коду товару/послуги, ставки, найменування, але при цьому, у графі 1 рядка розрахунку коригування, яким вводиться товарна позиція, зазначається новий черговий порядковий номер рядка податкової накладної, який не зазначався раніше в податковій накладній, що коригується. - у графі 2 РК до податкової накладної у всіх рядках, які заповнюються, зазначити причину коригування - «Зміна номенклатури». Розрахунок коригування до податкової накладної, в тому числі тієї, реєстрацію якої було зупинено, може бути зареєстрований лише після реєстрації податкової накладної в ЄРПН. ДФС вважає за необхідне додатково відзначити, що згідно із пунктом 44.1 статті 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
|
Щодо оподаткування податком на додану вартість операцій з відшкодування завданих збитків, при проведенні розвідувальних робіт по бурінню свердловин, порядку формування податкового кредиту (Лист ДФС від 12.02.2018 р. № 562/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) |
Податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 Кодексу нараховуються платником податку у випадку, якщо придбані/споруджені товари/послуги, необоротні активи призначаються для використання або починають використовуватися в неоподатковуваних операціях або не в господарській діяльності такого платника податку.
|
Щодо врахування суми ПДВ по податковому повідомленню-рішенню, яким було відмовлено у наданні бюджетного відшкодування, у складі від'ємного значення майбутніх періодів податкової звітності з ПДВ та у сумі податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН (лист ДФС від 28.12.2017 р. № 3193/6/99-99-12-02-01-15/ІПК) |
Сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, збільшується на суму зменшення заявки на відшкодування згідно повідомлення-рішення за формою В3, яким було відмовлено у наданні бюджетного відшкодування. Що стосується зарахування суми податку, на яку відмовлено у наданні бюджетного відшкодування по податковому повідомленню-рішенню за формою В3, на рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок), то Кодексом такої можливості не передбачено. Електронний рахунок - це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов'язань з податку.
|
Щодо необхідності відображення у податковій декларації з ПДВ податкової накладної, яка згідно з інформацією платника складена без факту здійснення господарської операції, та реєстрація якої в ЄРПН зупинена відповідно до пункту 201.16 ПКУ (лист ДФС від 01.02.2018 р. № 394/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) |
В податковій декларації з ПДВ платником податку зазначаються дані, вказані у складених на підставі первинних документів податкових накладних. Тому обсяги постачання товарів/послуг та сума ПДВ, вказані у податковій накладній, яка складена без факту здійснення господарської операції, не підлягають відображенню у податковій декларації з ПДВ. При цьому розрахунок коригування до податкової накладної може бути зареєстрований в ЄРПН лише у разі реєстрації в ЄРПН податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування. Крім того повідомляємо, що за результатом розгляду Комісією ДФС поданих документів з метою реєстрації податкової накладної від 14.08.2017 р. № 4 Комісією ДФС прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Відповідно до Рішення Комісії ДФС підставою для відмови у реєстрації зазначеної податкової накладної в ЄРПН було надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
|
Щодо оподаткування ПДВ операції з безоплатного розповсюдження імпортних рекламних матеріалів інформаційного характеру (каталоги, журнали, брошури, календарі, ручки, чашки та інші), вартість яких планується включати до собівартості проданих товарів (лист ДФС від 01.02.2018 р. № 391/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) |
У разі якщо вартість товарів (послуг), придбаних/виготовлених для проведення маркетингових/рекламних заходів (у т. ч. для безоплатного розповсюдження) безпосередньо заявником або через інших осіб, включається до вартості продажу готової продукції (товарів/послуг), які використовуються в оподатковуваних операціях, пов'язаних з отриманням доходів, то вважається, що такі товари (послуги) призначаються для використання в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності такого платника податку, а тому податкові зобов'язання з ПДВ під час здійснення операцій з безоплатного розповсюдження товарів (послуг) маркетингового/рекламного призначення відповідно до пункту 185.1 статті 185 та пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ не нараховуються.
|
В частині оподаткування податком на прибуток
|
|
Щодо формування доходів оператора, отриманих від прийняття ставок у лотерею коштів (Лист ДФС від 07.02.2018 № 516/6/99-99-15-02-02-15/ІПК) |
Нарахований суб'єктами, що здійснюють випуск та проведення лотерей, податок на дохід за ставкою, визначеною в п. 136.6 ст. 136 цього Кодексу, не є різницею та не зменшує фінансовий результат до оподаткування такого суб'єкта. Відповідно до пп. 14.1.271 п. 14.1 ст. 14 Кодексу у цьому Кодексі поняття вживаються в такому значенні: дохід суб'єктів, які здійснюють випуск та проведення лотерей, від операцій з випуску та проведення лотерей складається з доходу, що залишився після формування призового (виграшного) фонду та суми безнадійної заборгованості, визначеної пп. «е» пп. 14.1.11 цього пункту. Дохід суб'єктів, які здійснюють випуск та проведення лотерей, що залишився після формування призового (виграшного) фонду, - частина коштів, що становить різницю між загальною сумою доходів, отриманих від прийняття ставок у лотерею, та сумою сформованого призового (виграшного) фонду лотереї відповідно до умов її проведення. Для цілей цього підпункту під загальною сумою доходів, отриманих від прийняття ставок у лотерею, розуміється сума грошових коштів, отриманих у готівковій та/або безготівковій формі в касу та/або на рахунки оператора лотерей. Таким чином, якщо грошові кошти, не отримані у готівковій та/або безготівковій формі в касу та/або на рахунки оператора лотерей, то це не вважається доходом, отриманим від прийняття ставок у лотерею.
|
Щодо коригування фінансового результату до оподаткування при проведенні операцій з надання безповоротної фінансової допомоги (Лист ДФС від 08.02.2018 р. № 528/6/99-99-15-02-02-15/ІПК) |
Згідно з пп. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу безповоротна фінансова допомога - це, зокрема, сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів. При цьому, положеннями Кодексу не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суму безповоротної фінансової допомоги, наданої іншому платнику податку на прибуток на загальних підставах, який не оподатковується за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку. Щодо застосування ознаки розумної економічної причини (ділова мета) до операцій з надання безповоротної фінансової допомоги з метою оподаткування податком на прибуток. Відповідно до пп. 14.1.231 п. 14.1 ст. 14 Кодексу розумна економічна причина (ділова мета) - причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності. Слід зазначити, що Кодексом з метою оподаткування податком на прибуток не передбачено застосування ознаки розумної економічної причини (ділова мета) до операцій з надання безповоротної фінансової допомоги іншим платникам податку на прибуток на загальних підставах.
|
Щодо подання звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації профспілковими організаціями (Лист ДФС від 09.02.2018 №551/П/99-95-42-01-15/ІПК) |
Неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені п. 133.4 ст. 133 Кодексу, подають звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, утворені в порядку, визначеному законом, звітують у разі порушень п. 133.4 ст. 133 Кодексу), та річну фінансову звітність (п. 46.2 ст. 46 Кодексу). Норма п. 46.2 ст. 46 Кодексу стосовно подання професійними спілками, їх об'єднаннями та організаціями профспілок звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації лише у разі порушень вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу вперше застосовувалась за результатами звітування за 2016 рік.
|
В частині оподаткування доходів фізичних осіб (ПДФО, Військовий збір, ЄСВ)
|
|
Щодо звільнення представництва нерезидента від оподаткування доходів отриманих від продажу квитків (Лист ДФС від 07.02.2018 № 512/6/99-99-15-02-02-15/ІПК) |
Відповідно до пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об'єктом оподаткування податку на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу. Нормативно-правове регулювання у сфері бухгалтерського обліку згідно з пп. 5 п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, здійснює Міністерство фінансів України. Згідно з п. 5 П(С)БО 15 «Дохід», затвердженого наказом Мінфіну від 29.11.1999 р. № 290, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена. Згідно з п. 6.2 п. 6 П(С)БО 15 «Дохід» не визнаються доходами, в тому числі, надходження від інших осіб, зокрема, сума надходжень за договором комісії, агентським та іншим аналогічним договором на користь комітента, принципала тощо. З урахуванням викладеного, оскільки постійні представництва з метою оподаткування прирівнюються до платників податку, їх доходи враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування у загальному порядку.
|
Щодо формування витрат на утримання транспортних засобів подвійного призначення, зокрема вантажних автомобілів (Лист ДФС від від 09.02.2018 р. № 540/Ж/99-99-13-01-02-14/ІПК) |
Перелік витрат, безпосередньо пов'язаних з отриманням доходів фізичною особою - підприємцем, встановлено п. 177.4 ст. 177 Кодексу. Разом з цим, пп. 177.4.5 п. 177.4 ст. 177 Кодексу встановлено, що не включаються до складу витрат підприємця витрати на придбання та утримання основних засобів подвійного призначення, визначених ст. 177 Кодексу. До основних засобів подвійного призначення належать земельні ділянки, об’єкти житлової нерухомості, легкові та вантажні автомобілі (пп. 177.4.6 п. 177.4 ст. 177 Кодексу). Згідно з розділом І «Загальні положення» Правил експлуатації колісних транспортних засобів, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 26.07.2013 р. № 550 «Про затвердження Правил експлуатації колісних транспортних засобів» утримання транспортного засобу - це забезпечення державної реєстрації, дотримання умов безпечності технічного та санітарного стану, проведення обов'язкового технічного контролю, своєчасного виконання технічного обслуговування і ремонту, охорони, передання транспортного засобу та його швидкозношуваних складників на утилізацію або видалення відповідно до законодавства. Отже, враховуючи викладене, фізична особа - підприємець на загальній системі оподаткування не має право включати до складу витрат, пов'язаних з провадженням його господарської діяльності, зазначені витрати на утримання вантажних автомобілів, зокрема витрати на технічне обслуговування та ремонт.
|
Щодо сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору із доходів (Лист від від 09.02.2018 р. № 549/6/99-99-13-01-01-15/ІПК) |
Податковий агент, який здійснює нарахування (виплату) доходів у вигляді орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, сплачує (перераховує) податок на доходи фізичних осіб та військовий збір до відповідного бюджету за своїм місцезнаходженням (реєстрації) на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби.
|
Щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором доходу від надання в оренду нерухомого майна (нежитлового приміщення) (Лист ДФС від 12.02.2018 р. № 553/Р/99-99-13-02-03-14/ІПК)
|
Юридична особа, як податковий агент при виплаті фізичній особі доходу від надання в оренду нерухомого майна (нежитлового приміщення) включає його до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах. |
В частині застосування спрощеної системи оподаткування
|
|
Щодо нарахування та сплати авансового внеску при виплаті дивідендів платниками єдиного податку з 01.01.2018 р. (лист ДФС від 07.02.2018 р. № 517/6/99-99-15-02-02-15/ІПК) |
Починаючи з 01.01.2018 р., для платників єдиного податку відмінено обов'язок з нарахування та сплати авансового внеску при виплаті дивідендів. Тобто, при виплаті дивідендів у 2018 році за результатами фінансово- господарської діяльності за 2016, 2017 роки, платники єдиного податку у 2018 році не нараховують та не сплачують до бюджету авансові внески з податку на прибуток.
|
Інші питання бухгалтерського обліку, оподаткування
|
|
Щодо визначення статусу резидента (Лист від 09.02.2018 №548/П/99-99-13-02-03-14/ІПК) |
З метою оподаткування для визначення статусу резидента України платнику податку - фізичній особі слід керуватися положеннями пп. 14.1.213 п.14.1 ст. 14 Кодексу. При цьому, за результатами звітного податкового року, в якому іноземець набув статусу резидента України, він має подати річну податкову декларацію, в якій зазначає доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи (пп. 170.10.4 п. 170.1 ст. 170 Кодексу).
|
Щодо використання документів, створених в електронному вигляді, порядку накладення електронного цифрового на такі документи, а також порядку їх відображення в бухгалтерському та податковому обліку (Лист ДФС від 31.01.2018 р. № 360/6/99-99-14-03-03-15/ІПК) |
Відповідно до статті 6 Закону № 851 електронний підпис є обов’язковим реквізитом електронного документа, який використовується для ідентифікації автора та/або підписувача електронного документа іншими суб’єктами електронного документообігу. Що стосується можливості складання первинного документа в електронній формі, його відображення у податковому та бухгалтерському у обліку у різних періодах, то згідно зі статтею 6 Закону № 851 створення електронного документа завершується саме накладанням електронного підпису. Щодо питань складання окремих документів бухгалтерського обліку в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису, а також порядку їх відображення в бухгалтерському та податковому обліку, зазначаємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку (у тому числі документального забезпечення записів у бухгалтерському обліку) та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України, яке затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно- правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (пункт 2 статті 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
|
Щодо оподаткування акцизним податком з роздрібної торгівлі підакцизними товарами операцій з реалізації підакцизних товарів суб’єктам господарювання (Лист ДФС від від 09.02.18 р. № 547/6/99-99-15-03-03-15/ІПК) |
Нарахування акцизного податку з реалізації підакцизних товарів (алкогольних напоїв та тютюнових виробів) через роздрібну торговельну мережу здійснюється за результатами проведення розрахункових операцій відповідно до Закону № 265 або надходження оплати за проданий товар (при реалізації товарів фізичними особами-підприємцями, які сплачують єдиний податок). За наявності у покупця вказаних ліцензій необхідно вважати, що підакцизні товари придбаваються для наступної їх реалізації. За таких умов реалізація підакцизних товару (алкогольних напоїв та тютюнових виробів) не підлягає оподаткуванню акцизним податком з роздрібної торгівлі підакцизними товарами. У разі ненадання покупцями вказаних ліцензій необхідно вважати, що підакцизні товари придбаваються для особистого некомерційного споживання, і покупець є кінцевим споживачем. |
ЗАПРОШУЄМО
керівників, фінансових директорів,
головних бухгалтерів
на
В
ОНЛАЙН-КУРС: В"Check-Up стану бу...