ЧЕРГОВІ ЗАКОНОДАВЧІ ЗМІНИ ТА РОЗ’ЯСНЕННЯ ЩОДО ПДВ, АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ, ЄДИНОГО СОЦІАЛЬНОГО ВНЕСКУ, ПОДАТКУ НА МАЙНО, ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК, ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК!
В ЧАСТИНІ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ
1. Внесено зміни до Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Мінфіну від 2.09.14 р. № 957 зі змінами і доповненнями, внесеними Наказом від 14.11.14 р. № 1129 (Наказ Мінфіну “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України” від 23.01.2015 р. № 13, вступив в силу з 30.01.2015 р.).
Зокрема, внесені зміни стосуються:
- Доповнення п 4 Порядку таким абзацом: "Платники податку, які постачають електричну енергію, складають податкові накладні щодекадно на суму коштів, що надійшли в рахунок оплати за таку електричну енергію на їх поточні рахунки протягом відповідної декади. В останній день місяця такі платники податку складають податкові накладні / розрахунки коригування за результатами остаточного розрахунку зі споживачами електричної енергії з урахуванням поставленої електричної енергії та отриманих коштів протягом такого місяця."
- доповнення типу причин (п. 9 Порядку) до податкових накладних, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг причиною "17 - складена на суму перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання."
- доповнення п. 15 Порядку, який регламентує особливості заповнення розділу І податкової накладної, зокрема пп. 2 п. 15 (заповнення графи 3 – номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)) абзацом такого змісту: "У податковій накладній, складеній на суму перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання, у цій графі також зазначається "перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг, указаних у податковій накладній N _______" (зазначається порядковий номер податкової накладної, складеної на суму постачання цих товарів/послуг, визначену, виходячи з їх фактичної ціни (договірної вартості).".
- внесено зміни до п. 20 Порядку, зокрема: у першому реченні слова "виходячи із ціни придбання товарів/послуг" замінити словами "виходячи із ціни придбання товарів/послуг, собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг", слова "ціна придбання / балансова (залишкова) вартість" замінити словами "ціна придбання / собівартість / балансова (залишкова) вартість", слова "ціни придбання / балансової (залишкової) вартості" замінити словами "ціни придбання / собівартості / балансової (залишкової) вартості";
у другому реченні слова "над фактичною ціною їх постачання" замінити словами та цифрами "над фактичною ціною їх постачання; 17 - складена на суму перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання".
- уточнено п. 21 Порядку, зокрема, в частині того, що розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної складається у разі здійснення коригування сум податкових зобов'язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов'язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Крім того передбачено, що у разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов'язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, в розрахунку коригування зазначаються виправлені дані.
!!! Звертаємо увагу, що внесеними змінами не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера.
- визначано, що реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальником (продавцем) підлягають розрахунки коригування, що складаються до всіх податкових накладних, які були складені до 01 лютого 2015 року.
2. Наказом Мінфіну “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України” від 23.01.2015 р. № 13, який вступив в силу з 30.01.2015 р, внесено зміни до:
- Форми Декларації з податку на додану вартість
- Уточнюючого розрахунку податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок
- Порядку заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість (далі Порядок).
Відповідно до п. 8 Порядку, до податкової звітності з податку на додану вартість (далі - податкова звітність) належать: податкова декларація з податку на додану вартість з додатками; уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок з додатками; розрахунок податкових зобов'язань, нарахованих отримувачем послуг, не зареєстрованим як платник податку на додану вартість, які постачаються нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими платниками податків, на митній території України.
Згідно п. 9. Порядку, декларація 0110 подається платником за звітний період незалежно від того, чи провадив такий платник податку господарську діяльність у звітному періоді. Декларація 0121 - 0123/0130 подається платником, який застосовує спеціальні режими оподаткування або особливий порядок сплати податку на додану вартість, за звітний (податковий) період незалежно від того, чи провадив такий платник податку таку діяльність у звітному періоді. У складі декларації подаються передбачені цим Порядком додатки (у разі заповнення даних у відповідних рядках декларації).
Додатками до декларації є:
1) розрахунок коригування сум податку на додану вартість (Д1) (додаток 1);
2) розрахунок суми залишку від'ємного значення попередніх податкових періодів до 01 лютого 2015 року (Д2) (додаток 2);
3) розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3) (додаток 3);
4) заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4) (додаток 4);
5) розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5) (додаток 5);
6) довідка (Д6) (додаток 6) подається платниками, які заповнюють рядки 3, та/або 4, та/або 5 декларації, та підприємствами (організаціями) інвалідів;
7) розрахунок (перерахунок) частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях (Д7) (додаток 7);
8) заява про відмову постачальника надати податкову накладну (порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) (Д8) (додаток 8);
9) розрахунок питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг у вартості всіх товарів/послуг (ДС9) (додаток 9).
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, що згідно розділу ІХ Порядку, платник податку на додану вартість веде облік непогашених залишків сум податку, що були заявлені платниками податку до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 01 лютого 2015 року; задекларованих до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 01 лютого 2015 року в рахунок зменшення податкових зобов'язань з податку наступних звітних (податкових) періодів; від'ємного значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 розділу V Кодексу; залишку від'ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів після бюджетного відшкодування, задекларованого платниками податку за звітні (податкові) періоди до 01 лютого 2015 року.
Такий облік здійснюється платниками податку на додану вартість, які мають: суми від'ємного значення, що підлягають зарахуванню до податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 20.2 декларації за січень 2015 року / IV квартал 2014 року); суми залишку від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (рядок 24 декларації за січень 2015 року / IV квартал 2014 року); суми, задекларовані до бюджетного відшкодування в рахунок зменшення податкових зобов'язань з податку наступних звітних (податкових) періодів, які залишились непогашеними станом на 01 лютого 2015 року; залишки сум податку, що були заявлені платниками податку до бюджетного відшкодування та залишились непогашеними станом на 01 лютого 2015 року (далі - суми залишків від'ємного значення податку попередніх податкових періодів).
Відповідно до пункту 33 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за рішенням платника такі суми від'ємного значення податку попередніх податкових періодів можуть:
або збільшити розмір суми податку, на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу, із одночасним збільшенням суми податкового кредиту звітного (податкового) періоду, у якому було здійснено таке збільшення;
або бути повернені такому платнику на рахунок у банку (у розмірі значення рядка 3 таблиці 2 (Д2) (додаток 2)).
Відповідне рішення платник податку відображає в заяві в (Д2) (додаток 2).
Особливості заповнення Додатку 2 визначені Розділом ІХ Порядку.
3. Внесено зміни до Порядку визначення відповідності платника податку на додану вартість критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість (Наказом Мінфіну “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України” від 23.01.2015 р. № 13).
4. Внесено зміни до порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (Постанова Кабінету міністрів України від 30.01.2015 р. № 20, набирає чинності з 1 лютого 2015 року) у зв’язку з внесенням змін до ПКУ на підставі Закону України № 71. Зокрема, внесеними змінами передбачено:
- Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця); складені під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України; складені в межах виконання угод про розподіл продукції; складені за операціями з постачання товарів (послуг), які звільнені від оподаткування) незалежно від суми податку на додану вартість, зазначеної в одній податковій накладній та/або розрахунку коригування
- Розрахунок коригування, складений постачальником (продавцем) товарів (послуг) до податкової накладної, яка видана їх отримувачу (покупцю) — платникові податку, підлягає реєстрації:
постачальником (продавцем), якщо передбачається збільшення суми компенсації вартості товарів (послуг) на користь такого постачальника (продавця) або коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суми компенсації;
отримувачем (покупцем), якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів (послуг) на користь їх постачальника (продавця).
Розрахунок коригування, складений платником податку до податкових накладних, які не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг), а також складених під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України, підлягають реєстрації таким платником податку.
- Розрахунок коригування до податкової накладної, складеної до 1 лютого 2015 р. та відомості якої не підлягали внесенню до Реєстру у зв’язку з недосягненням суми, визначеної пунктом 11 підрозділу 2 розділу ХХ “Перехідні положення” Податкового кодексу України, підлягає реєстрації після реєстрації такої накладної. Для цього постачальник (продавець) товарів (послуг) повинен протягом доби зареєструвати податкову накладну (незалежно від дати її складення з урахуванням строків давності, встановлених статтею 102 зазначеного Кодексу) та розрахунок коригування до неї.”
- Період з 1 лютого до 1 липня 2015 р. є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою згідно з пунктом 2001.3 статті 2001 Податкового кодексу України. Починаючи з 1 липня 2015 р. податкові накладні підлягають реєстрації з дотриманням вимог щодо наявності зазначеної суми.
5. Надано роз’яснення щодо порядку застосування режиму звільнення від оподаткування податком, визначеного у підпункті 197.1.25 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України (Лист ДФС “Про оподаткування податком на додану вартість” від 28.01.2015 р. N 2391/7/99-99-19-03-02-17)
Законом N 71 викладено у новій редакції підпункт 197.1.25 пункту 197.1 статті 197 Кодексу.
Відповідно до нової редакції зазначеного підпункту Кодексу від оподаткування податком на додану вартість звільняються операції з постачання (передплати) періодичних видань друкованих засобів масової інформації та книжок (крім видань еротичного характеру), учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників, словників українсько-іноземної або іноземно-української мови вітчизняного виробництва, доставки таких періодичних видань друкованих засобів масової інформації на митній території України.
Вище названим листом визначено, що з огляду на зазначене режим звільнення від оподаткування податком на додану вартість, визначений підпунктом 197.1.25 пункту 197.1 статті 197 Кодексу, з 01.01.2015 поширюється на операції з постачання (реалізації) товарів, які мають статус товарів вітчизняного виробництва, та послуг, а саме:
- періодичних видань друкованих засобів масової інформації та книжок (крім видань еротичного характеру);
- учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників;
- словників українсько-іноземної або іноземно-української мови;
- доставки періодичних видань друкованих засобів масової інформації (крім видань еротичного характеру) вітчизняного виробництва.
Такий режим звільнення від оподаткування податком на додану вартість вказаних операцій застосовується платниками податку на усіх етапах постачання (реалізації) зазначених вище товарів (продукції), а саме від виробників такої продукції (у т. ч. суб'єктів книговидання, книгорозповсюдження) до кінцевого споживача.
6. Уточнено порядок відображення в податковій накладній одиниць виміру, кількості та ціни наданих послуг (Лист ДФС “Про податок на додану вартість” від 28.01.2015 р. № 2394/7/99-99-19-03-02-17).
Зокрема, Листом визначено, що у разі якщо вартість послуги визначається із застосуванням одиниць обліку, які відображаються у первинних документах, регістрах бухгалтерського обліку, то у графах 5.1 та 5.2 податкової накладної зазначаються одиниці виміру (умовне позначення і код) згідно з КСПОВО.
У разі якщо послуга, що надається, не має одиниці обліку, у графі 5.1 зазначається „послуга”, а графа 5.2 не заповнюється.
Щодо порядку заповнення графи 6 податкової накладної „кількість (об'єм, обсяг)” при постачанні послуг, повідомляємо таке.
У разі складення податкової накладної на повне постачання послуги або на суму коштів, що надійшла на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) у повному обсязі, у графі 6 податкової накладної зазначається „1”.
У разі складення податкової накладної на часткове постачання послуги або на суму попередньої оплати частини вартості послуги у графі 6 зазначається відповідна частка наданої (оплаченої) послуги у вигляді десяткового дробу. Наприклад, у разі постачання частини послуги, яка відповідає половині обсягу, вказаного у договорі, або у разі отримання суми попередньої оплати у розмірі половини договірної вартості послуги у графі 6 вказується число „0,5”.
У графі 7 податкової накладної зазначається ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість. Графа 7 заповнюється у гривнях з копійками, якщо інше не передбачено чинним законодавством.
В ЧАСТИНІ АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ
7. Затверджено форму Декларації акцизного податку та Порядок її заповнення (Наказ Міністерства фінансів України від 23.01.2015 р. № 14). Декларацію на відміну від попередньої форми доповнено наступними розділами: податкові зобов'язання з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та податкові зобов'язання з оптового постачання електричної енергії та виробництва електричної енергії, проданої поза оптовим ринком електричної енергії відповідно.
Декларація містить наступні додатки:
Додаток 1. Розрахунок суми акцизного податку з підакцизних товарів (продукції), на які встановлено специфічні ставки акцизного податку.
Додаток 2. Розрахунок суми акцизного податку з тютюнових виробів, на які встановлено специфічні та адвалорні ставки акцизного податку одночасно.
Додаток 3. Розрахунок суми акцизного податку з алкогольних напоїв (ст. 225 р. VI Кодексу).
Додаток 4. Розшифровка оборотів, які не підлягають оподаткуванню, звільняються від оподаткування, оподатковуються за нульовою ставкою.
Додаток 5. Розрахунок суми акцизного податку з втрачених марок акцизного податку, що були придбані для маркування тютюнових виробів.
Додаток 6. Розрахунок суми акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Додаток 7. Розрахунок суми акцизного податку з оптового постачання електричної енергії та виробництва електричної енергії, проданої поза оптовим ринком електричної енергії.
Додаток 8. Розрахунок суми акцизного податку, що збільшує або зменшує податкові зобов'язання внаслідок виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах.
Додаток 9.Зразок доповнення до декларації акцизного податку відповідно до п. 46.4 ПКУ.
В ЧАСТИНІ ЄДИНОГО СОЦІАЛЬНОГО ВНЕСКУ
8. Листом ДФС “Про єдиний внесок” від 29.01.2015 р. № 1787/5/99-99-17-03-01-16, надано доручення Національному банку України довести до банківських установ позиції ДФС щодо прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати в частині перевірки розміру єдиного внеску та призупинення дії Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.09.2013 за № 1602/24134 (далі – Порядок) в частині подання та перевірки 1/3 суми коштів для виплати заробітної плати, зазначеної в грошових чеках, платіжних дорученнях та інших розрахункових документах, відповідно до додатка 1 до Порядку. Разом з тим, ДФС повідомляє, що відповідно до частини другої статті 24 Закону № 2464 банки приймають від платників єдиного внеску платіжні доручення та інші розрахункові документи на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати, на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання платником розрахункових документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум єдиного внеску або документів, що підтверджують фактичну сплату таких сум.
В ЧАСТИНІ ПОДАТКОВИХ ПЕРЕВІРОК
9. Роз’яснено порядок проведення податкових перевірок у 2015-2016 рр. (Лист ДФС “Про окремі питання проведення перевірок у 2015 — 2016 роках” від 28.01.2015 р. № 2463/7/99-99-22-02-04-17).
Листом ще раз уточнено, що у 2015 та 2016 рр. перевірки підприємств, установ й організацій, фізичних осіб — підприємців з обсягом доходу до 20 млн грн за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабміну, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або вимогами Кримінального процесуального кодексу України (п. 3 «Прикінцевих положень» Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII, далі — Закон № 71). Таке обмеження не поширюється:
- із 1 січня 2015 року на перевірки суб'єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють і/або реалізують підакцизні товари;
- із 1 січня 2015 року на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування ПДВ;
- із 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку (фізособи-підприємці) груп 2 і 3, окрім тих, які провадять діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених п. 27 підрозділу 10 р. XX «Перехідні положення» ПКУ, із питань дотримання порядку застосування РРО.
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, що вище наведеним листом передбачено для визначення обсягу доходу за попередній календарний рік для суб’єктів господарювання — юросіб, їх відокремлених підрозділів і представництв нерезидентів, використовувати такі декларації з податку на прибуток за 2014 рік. Для визначення обсягу доходу суб’єктів господарювання — юросіб, які у 2014 році були платниками ФСП (із 01.01.2015 р. платники єдиного податку групи 4), можливим є застосування даних розрахунку частки сільгосптоваровиробництва, яка подається до контролюючого органу разом із відповідною податковою декларацією до 20 лютого поточного року.
В частині надсилання запитів платникам податків, вище наведеним Листом визначено, що Законом № 71 внесено зміни до п. 73.3 ст. 73 Кодексу, відповідно до яких посилено вимоги щодо складення письмового запиту платнику податків про подання інформації. Зокрема, такий запит повинен містити:
1) інформацію щодо підстав для надіслання запиту, визначених цим пунктом, із зазначенням інформації, яка це підтверджує;
2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;
3) печатку контролюючого органу.
Крім того, з редакції пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Кодексу щодо обставин, за наявності яких може бути проведено позапланову документальну перевірку (у разі, якщо за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи), Законом № 71 вилучено слово «можливі».
У письмовому запиті про надання пояснень та їх документального підтвердження, що складається контролюючим органом на підставі норм п. 73.3 ст. 73 та пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Кодексу, крім наведення цих підстав для надіслання запиту, переліку інформації, яка запитується, та переліку документів, які пропонується надати, доцільно також обов’язково зазначати:
- факти, що свідчать про порушення платником податків законодавства, з наведенням конкретних норм податкового та іншого законодавства, яке порушено;
- відомості, які є джерелом інформації щодо конкретних фактів порушення платником податків податкового та іншого законодавства та підтверджують підстави для направлення запиту. Такими даними можуть бути матеріали перевірок або зустрічних звірок інших платників податків, інша податкова інформація, отримана та опрацьована контролюючим органом у встановленому статтями 72 - 74 Кодексу порядку (наприклад, дані ЄРПН, податкових декларацій та додатків до них, інша інформація, що міститься в інформаційних базах контролюючого органу).
В аналізованому Листі наголошено, що з метою запобігання конфліктним ситуаціям та судовим суперечкам з платниками податків, організації та проведенню позапланових документальних перевірок за наведених у пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Кодексу обставин повинні передувати належний доперевірочний аналіз та збір достатньої інформації, що свідчить про порушення законодавства платником, а також належне оформлення запитів та документів для перевірки.
Слід врахувати, що ДФС в Листі № 2463/7/99-99-22-02-04-17 передбачено, що обмеження права контролюючих органів щодо проведення перевірок не поширюється на проведення зустрічних звірок відповідно до п. 73.5 ст. 73 Кодексу, а також документальних перевірок, розпочатих до 1 січня 2015 р.
В ЧАСТИНІ АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКУ НА МАЙНО
10. Надано роз’яснення щодо адміністрування майнових податків, зокрема транспортного податку та податку на нерухомість (Лист ДФС “Про внесення змін до порядку адміністрування майнових податків” від 28.01.2015 р. № 2444/7/99-99-17-04-01-17)
В частині адміністрування транспортного податку, визначено, що з метою забезпечення виконання Закону № 71 до затвердження форми податкової звітності платникам транспортного податку - юридичним особам пропонується до 20 лютого 2015 року задекларувати об’єкти оподаткування використовуючи Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 05.12.2013 № 767 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.01.2014 за № 139/24916.
При цьому назву «Розрахунок збору за першу реєстрацію транспортних засобів» замінити на «Розрахунок транспортного податку», у колонці 5 «Дата першої реєстрації транспортного засобу в Україні» зазначити «Рік випуску транспортного засобу», у колонці 8 «Сума збору» зазначити «Ставка транспортного податку».
Разом з тим пунктом 46.4 статті 46 ПКУ передбачено, якщо платник податків вважає, що форма податкової декларації, визначена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, збільшує або зменшує його податкові зобов'язання, всупереч нормам ПКУ з такого податку чи збору, він має право зазначити цей факт у спеціально відведеному місці в податковій декларації.
У разі необхідності платник податків може подати разом з такою податковою декларацією доповнення до такої декларації, складене у довільній формі, що вважатиметься невід'ємною частиною податкової декларації. Таке доповнення подається з поясненням мотивів його подання.
В частині адміністрування податку на нерухомість, з метою забезпечення виконання Закону № 71 до затвердження форми податкової звітності платникам податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки - юридичним особам пропонується до 20 лютого 2015 року задекларувати об’єкти оподаткування використовуючи форму Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 01.07.2014 №735.
У разі наявності у платника податку об’єктів нежитлової нерухомості в колонці 2 «Тип об'єкта житлової нерухомості» зазначається значення «3 - інше», при цьому в колонці 3 «Загальна площа об'єкта житлової нерухомості» необхідно вказувати загальну площу об’єкта нежитлової нерухомості.
В частині ставок податку на нерухомість передбачено, що у 2015 році юридичні особи - платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, обчислюватимуть суму податку за поточний рік за ставками, встановленими рішенням сільської, селищної або міської ради залежно від місця розташування (зональності) та типів об'єктів:
- для об’єктів житлової нерухомості ‒ у розмірі, що не перевищує 2 відс. розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2015, за 1 кв. м бази оподаткування;
- для об’єктів нежитлової нерухомості ‒ у розмірі, що не перевищує 1 відс. розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2015, за 1 кв. м бази оподаткування.
Листом також визначено особливості оподаткування податком на нерухомість, відмінну від земельної ділянки, нерухомості, що перебуває у власності фізичних осіб.
В ЧАСТИНІ ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК
11. Роз’яснено особливості складання звітності з податку на прибуток підприємств, сплату авансових внесків з податку на прибуток у 2015 р. (Лист ДФС “ Про звітність з податку на прибуток підприємств, сплату авансових внесків з цього податку у 2015 році та інші актуальні питання” від 29.01.2015 р. № 2707/7/99-99-19-02-01-17).
У зв’язку з прийняттям Закону України № 7, права контролюючого органу доповнено правом проводити перевірку правильності ведення бухгалтерського обліку відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності та правом на проведення перевірки правильності та повноти визначення доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування згідно з бухгалтерським обліком відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
При цьому, для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об'єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень розділу ІІІ «Податок на прибуток підприємств» Кодексу. Рішення про незастосування коригування фінансового результату до оподаткування на різниці приймається зазначеними платниками самостійно.
В частині подання податкової звітності з податку на прибуток – подання податкових декларацій з податку на прибуток за 2014 рік здійснюється за діючими формами таким чином:
- для базового звітного (податкового) періоду – календарного року – протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду – до 2 березня 2015 року;
- для базового звітного (податкового) періоду – календарного кварталу – протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду – до 09 лютого 2015 року.
Платники податків, які станом на 31.12.2014 перебували на консолідованій сплаті податку на прибуток, подання консолідованої податкової декларації з податку на прибуток та розрахунку податкових зобов’язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток за звітний період – 2014 рік здійснюють, як і у минулому році, відповідно, за місцем реєстрації юридичної особи та відокремлених підрозділів.
В частині нарахування та сплати щомісячних авансових внесків:
Сплата авансових внесків протягом 2015-2016 років буде здійснюватись з урахуванням таких особливостей: у січні - грудні 2015 року та січні - травні 2016 року платники зобов’язані сплачувати щомісячні авансові внески з податку на прибуток підприємств відповідно до п.57.1 ст. 57 Кодексу у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року. При цьому сума щомісячних авансових внесків за березень - травень 2016 року обчислюється у розмірі не менше 1/12 нарахованої суми податку на прибуток підприємств за 2014 звітний (податковий) рік (п.9 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Тобто, сплата щомісячних авансових внесків у січні – лютому 2015 року провадиться у розмірі 1/12 нарахованої суми податку на прибуток за 2013 рік, у березні 2015 року – травні 2016 року у розмірі 1/12 нарахованої суми податку на прибуток підприємств за 2014 рік.
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, що сплата щомісячних авансових внесків у січні – грудні 2015 року та січні - травні 2016 року здійснюється платниками податків з річним доходом, який враховується при визначенні об'єкта оподаткування, що перевищує десять мільйонів гривень.
Сума неврахованого у зменшення нарахованої суми податкового зобов'язання з податку на прибуток залишку авансових внесків при виплаті дивідендів, що відображається у рядку 13.5.2 додатка ЗП до Податкової декларації з податку на прибуток за 2014 рік, буде врахована у зменшення нарахованої суми податку на прибуток у декларації з податку на прибуток за 2015 рік при визначенні щомісячних авансових внесків, що підлягатимуть сплаті в наступний дванадцятимісячний період.
Листом також визначено особливості нарахування та сплати щомісячних авансових внесків при консолідованій сплаті податку на прибуток, Особливості нарахування та сплати щомісячних авансових внесків при консолідованій сплаті податку на прибуток, Справляння авансових внесків при виплаті дивідендів у 2015 р. за підсумками попередніх років.
В ЧАСТИНІ ІНФОРМУВАННЯ ОРГАНІВ ДФС ПРО ПРИЙНЯТТЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ
12. Надано роз’яснення щодо інформування органів ДФС про прийняття на працівників на роботу (Лист ДФС “Про організацію роботи” від 29.01.2015 р. № 2627/7/99-99-17-03-01-17). Зокрема, визначено, щооскільки на сьогодні відсутній порядок повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу, заповнення таблиці 5 додатка 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 454, до прийняття відповідного порядку, вважається «повідомленням», яке подається у складі обов’язкової звітності за календарний місяць до територіальних органів фіскальної служби за основним місцем обліку платника з зазначенням трудових відносин з прийнятими працівниками.
При цьому окремо при кожному прийнятті працівника на роботу, титульний аркуш з таблицею 5 додатка 4 до Порядку не подається.