ДО УВАГИ БУХГАЛТЕРІВ!
ЧЕРГОВІ ЗАКОНОДАВЧІ ЗМІНИ ТА РОЗ’ЯСНЕННЯ:
В ЧАСТИНІ ВИПЛАТИ КОМПЕНСАЦІЇ СЕРЕДНЬОЇ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ МОБІЛІЗОВАНИМ ПРАЦІВНИКАМ
1. Мінсоцполітики України в листі “Стосовно виплати компенсації середньої заробітної плати мобілізованим працівникам, які до мобілізації працювали у фізичних осіб-підприємців” N 325/13/155-15 від 16.06.2015 р. надало роз’яснення щодо питань, пов’язаних з виплатою компенсації середнього заробітку мобілізованим працівникам. Зокрема, визначено, щоз метою встановлення однакових гарантій для працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, незалежно від того де саме вони працюють, Мінсоцполітики опрацьовується відповідний законопроект.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист Мінсоцполітики України “Стосовно виплати компенсації середньої заробітної плати мобілізованим працівникам, які до мобілізації працювали у фізичних осіб-підприємців” N 325/13/155-15 від 16.06.2015 р.
Департамент заробітної оплати праці та умов праці розглянув Ваш запит щодо реалізації норм законодавства стосовно виплати компенсації середньої заробітної плати мобілізованим працівникам, які до мобілізації працювали у фізичних осіб-підприємців, та повідомляє.
Частиною третьою статті 119 Кодексу законів про працю України встановлена гарантія збереження місця роботи, посади та виплати компенсації середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, які працювали на підприємствах, в установах і організаціях.
Поза межами законодавства залишились наймані працівники, які працюють у фізичних осіб-підприємців.
Порядок виплати компенсації підприємствами, установами, організаціями у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року N 105, було розроблено з урахуванням положень статті 119 Кодексу законів про працю України (в редакції від 01.02.2015 р.).
З метою встановлення однакових гарантій для працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, незалежно від того де саме вони працюють, Мінсоцполітики опрацьовується відповідний законопроект.
Директор Департаменту О. Товстенко
В ЧАСТИНІ ПДВ
2. ДФС України в листі “Про податок на додану вартість” N 22408/7/99-99-19-03-01-17 від 22.06.2015 р. надала роз’яснення щодо порядку автоматичного збільшення реєстраційної суми,на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму переплати, яка сформувалася станом на 01.07.15 р.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист ДФС України “Про податок на додану вартість”
N 22408/7/99-99-19-03-01-17 від 22.06.2015 р.
Державна фіскальна служба України з метою правильного застосування норм абзаців третього - п’ятого пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХПодаткового кодексу України (далі - Кодекс) та забезпечення повноти сплати ПДВ до бюджету і коректного заповнення податкової звітності з ПДВ повідомляє.
Відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань з ПДВ (далі - суми переплат) станом на 1 липня 2015 року автоматично збільшують суму податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 2001.3 статті 2001 Кодексу (далі - реєстраційна сума). На суму такого збільшення:
зменшується сума, задекларована до сплати до бюджету звітного періоду, або збільшується сума від'ємного значення, задекларована в звітному періоді;
помилково та/або надміру сплачені грошові зобов'язання з ПДВ вважаються погашеними.
Пунктом 200.2 статті 200 Кодексу визначено, що для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування ПДВ, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування ПДВ, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов'язань, перераховує суми податку до бюджету.
Підпунктом 10 пункту 5 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23 вересня 2014 року N 966 у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 січня 2015 року N 13 (далі - Порядок), визначено, що сума ПДВ, яка підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету за підсумками поточного звітного (податкового) періоду вказується у рядку 25.1 декларації 0110.
Відповідно до пункту 5 розділу V Порядку від’ємне значення податку, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду відображається у рядках 20.1 - 20.3 декларації залежно від напряму їх походження.
Таким чином, зареєстрованим станом на 1 липня 2015 року платникам податку на додану вартість одноразово автоматично буде збільшено реєстраційну суму на суму переплат, наявних у таких платників станом на 1 липня 2015 року.
Враховуючи, що відповідно до Тимчасового регламенту експлуатації інформаційної системи "Податковий блок", затвердженого наказом ДПС України від 24.12.2012 р. N 1198, завантаження центральної бази даних ДФС уточненою інформацією про стан розрахунків платників з бюджетом (у тому числі про надміру сплачені суми платежів) здійснюється на п’ятий (юридичні особи) та шостий (фізичні особи - суб’єкти господарської діяльності) робочі дні звітного місяця, зазначене збільшення реєстраційної суми відбудеться до 10 липня 2015 року.
Крім цього:
I. Якщо у платника податку станом на 1 липня 2015 року наявні суми переплат та за результатами звітного періоду червень 2015 року/ ІІ квартал 2015 року платник визначає суму податку, що підлягає сплаті до бюджету, така сума в повному обсязі відображається в рядку 25.1 декларації 0110 за такий звітний період.
При цьому у реєстрах, сформованих на підставі даних, що задекларовані в деклараціях за звітний період червень 2015 року/ ІІ квартал 2015 року, на підставі яких Казначейство здійснює перерахування сум ПДВ до бюджету, зазначаються суми, зменшені на суми переплат.
Після цього:
1) у випадку якщо сума переплат дорівнює сумі податку, що задекларована до сплати до бюджету, сума переплат вважається погашеною та автоматично списується з інтегрованої картки платника податку (далі - ІКПП) контролюючим органом, а сума задекларованого в рядку 25.1 декларації 0110 податкового зобов’язання за червень 2015 року/ ІІ квартал 2015 року вважається погашеною.
2) у випадку якщо сума переплат є меншою ніж сума податку, що задекларована до сплати до бюджету, сума переплат вважається погашеною та автоматично списується з ІКПП контролюючим органом, а сума задекларованого в рядку 25.1 декларації 0110 податкового зобов’язання за червень 2015 року/ ІІ квартал 2015 року в частині, що дорівнює сумі переплат, вважається погашеною. Сума податкового зобов’язання за червень 2015 року/ ІІ квартал 2015 року в частині, що перевищує суму переплат, підлягає перерахуванню до бюджету у загальному порядку, тобто, платник податку повинен у строки, визначені Кодексом для самостійної сплати податкових зобов’язань, забезпечити наявність такої суми на своєму рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ.
3) у випадку якщо сума переплат перевищує суму податку, що підлягає сплаті до бюджету, зазначену у рядку 25.1 декларації 0110 за червень 2015 року/ ІІ квартал 2015 року, то:
така сума податку, що задекларована до сплати до бюджету, вважається погашеною; сума переплат у розмірі, що дорівнює сумі податку, задекларованій до сплати до бюджету, вважається погашеною та автоматично списується з ІКПП контролюючим органом;
сума перевищення суми переплат над зазначеною сумою податку, що задекларована до сплати до бюджету, переноситься платником податку до рядка 20.2 декларації 0110 наступного звітного (податкового) періоду (липень 2015 року / ІІІ квартал 2015 року). Така сума може бути врахована виключно у зменшення суми податку, що підлягає сплаті до бюджету за результатами наступних звітних (податкових) періодів.
ІІ. Якщо у платника податку станом на 1 липня 2015 року наявні суми переплати та за результатами звітного періоду червень 2015 року /ІІ квартал 2015 року платник декларує суму податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 23.2 декларації 0110), або суму від’ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 24 декларації 0110) чи платник податку декларує відсутність показників, що відображаються у розділі III декларації, то суми переплати станом на 1 липня 2015 року переносяться платником до рядка 20.2 декларації 0110 наступного звітного (податкового) періоду (липень 2015 року/ III квартал 2015 року). Така сума може бути врахована виключно у зменшення суми податку, що підлягає сплаті до бюджету.
У цьому випадку після подання платником декларації 0110 за червень 2015 року/ ІІ квартал 2015 року суми переплат автоматично списуються контролюючим органом з ІКПП та є погашеними.
З метою повноти сплати податку до бюджету та коректного заповнення податкової звітності з ПДВ за липень 2015 року/ ІІІ квартал 2015 року платники податку можуть після завантаження уточненої інформації до центральної бази даних ДФС (починаючи з 10.07.2015 р.) за запитом отримати повідомлення (витяг) про суми переплат, що обліковуються в ІКПП станом на 1 липня 2015 року.
Головним управлінням ДФС в областях, м. Києві та Міжрегіональному головному управлінню ДФС - Центральному офісу з обслуговування великих платників довести зазначений лист до відома платників податку і підпорядкованих підрозділів та забезпечити його врахування під час прийняття звітності, при проведенні контрольно-перевірочної роботи та апеляційних процедур.
Голова Р.М. Насіров
3. ДФС України в листі “Про податок на додану вартість” N 22361/7/99-99-19-03-02-17від 22.06.2015 р.надала роз’яснення, щозбільшення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за рахунок сум помилково та/або надміру сплачених станом на 01.07.2015 р. грошових зобов’язань з податку на додану вартість з урахуванням технологічного процесу буде здійснено до 10 липня 2015 року.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист ДФС України “Про податок на додану вартість”
N 22361/7/99-99-19-03-02-17від 22.06.2015 р.
Головним управлінням ДФС в
областях, м. Києві,
Міжрегіональному головному
управлінню ДФС -
Центральному офісу з
обслуговування великих платників
Про податок на додану вартість
Державна фіскальна служба України повідомляє порядок автоматичного збільшення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, з 1 липня 2015 року.
Відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі - Кодекс) сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначена пунктом 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу, автоматично збільшується на суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань з податку на додану вартість, що обліковуються в інтегрованих картках платників податку станом на 01.07.2015 р. (абзац третій пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу).
Водночас уточнені дані про помилково та/або надміру сплачені до бюджету платежі, станом на перше число місяця, наступного за звітним (станом на 01.07.2015 р.), можуть бути сформовані Державною фіскальною службою України після завантаження відповідної інформації до центральної бази даних служби.
Згідно з Тимчасовим регламентом експлуатації інформаційної системи "Податковий блок", затвердженим наказом ДПС України від 24.12.2012 р. N 1198, завантаження центральної бази даних ДФС уточненою інформацією про стан розрахунків платників з бюджетом (у тому числі про надміру сплачені суми платежів) здійснюється на п’ятий (юридичні особи) та шостий (фізичні особи - суб’єкти господарської діяльності) робочі дні звітного місяця.
Таким чином, збільшення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначеної пунктом 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу, за рахунок сум помилково та/або надміру сплачених станом на 01.07.2015 р. грошових зобов’язань з податку на додану вартість з урахуванням технологічного процесу буде здійснено до 10 липня 2015 року.
Головним управлінням ДФС в областях, м. Києві та Міжрегіональному головному управлінню ДФС - Центральному офісу з обслуговування великих платників довести зазначений лист до відома платників податку і підпорядкованих підрозділів.
Голова Р.М. Насіров
В ЧАСТИНІ ІНДЕКСАЦІЇ МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
5. Міністерство соціальної політики України в листі “Про індексацію розміру мінімальної заробітної плати” N 2963/0/10-15/10 від 08.06.2015 р. надало роз’яснення щодо індексації заробітної плати за червень 2015 р. Зокрема, визначено, якщо розмір мінімальної заробітної плати переглядався у грудні 2013 року, то у червні 2015 року індекс для проведення індексації заробітної плати працівників, які отримують її на рівні мінімальної, становить 71,2 %, сума індексації складає 657,22 грн. Якщо працівник отримує заробітну плату на рівні мінімальної, то її розмір індексується у повному розмірі.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист Міністерства соціальної політики України в листі “Про індексацію розміру мінімальної заробітної плати”
N 2963/0/10-15/10 від 08.06.2015 р.
Спільному представницькому
органу репрезентативних
всеукраїнських об'єднань
профспілок на національному рівні
вул. Шота Руставелі, 39 - 41
м. Київ, 01601
Про індексацію розміру мінімальної заробітної плати
Міністерство соціальної політики України на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 19.05.2015 р. N 20233/1/1-15 розглянуло лист СПО об’єднань профспілок щодо внесення змін до чинного законодавства України стосовно індексації мінімальної заробітної плати і повідомляє.
Статтею 10 Закону України "Про оплату праці" визначено, що розмір мінімальної заробітної плати встановлюється Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України не рідше одного разу на рік у законі про Державний бюджет України з урахуванням пропозицій, вироблених шляхом переговорів представників професійних спілок, роботодавців, які об’єдналися для ведення колективних переговорів і укладення угоди, та переглядається залежно від зміни розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Правові основи проведення індексації визначено Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. N 1078 (із змінами) (далі – Порядок).
Так, пунктом 2 Порядку визначено, що індексації підлягає, зокрема, оплата праці найманих працівників підприємств, установ, організацій у грошовому вимірі, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, що не мають разового характеру.
Відповідно до пункту 5 Порядку у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів, місяць підвищення вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації. Для нарахування подальшої індексації індекс розраховується наростаючим підсумком з наступного за базовим місяця.
Враховуючі зазначене, якщо розмір мінімальної заробітної плати переглядався у грудні 2013 року, то у червні 2015 року індекс для проведення індексації заробітної плати працівників, які отримують її на рівні мінімальної, становить 71,2 %, сума індексації складає 657,22 грн. (1218 х 71,2 : 100).
Отже, якщо працівник отримує заробітну плату на рівні мінімальної, то її розмір індексується у повному розмірі.
Таким чином, мінімальна заробітна плата підлягає індексації і окремого визначення її як об’єкту індексації не потребує.
Перший заступник Міністра В. Шевченко
В ЧАСТИНІ ОБЧИСЛЕННЯ СТРАХОВОГО СТАЖУ
6. Виконавча дирекція Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в листі “Щодо порядку обчислення страхового стажу” N 5.2-32-823від 07.05.2015 р.визначила, щостраховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, а за періоди до його запровадження - у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. Виконавчою дирекцією також встановлено, щов частиніоплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації, то зазначене питання не відноситься до компетенції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності “Щодо порядку обчислення страхового стажу”
N 5.2-32-823від 07.05.2015 р.
Виконавчій дирекції
Рівненського обласного
відділення Фонду соціального
страхування з тимчасової
втрати працездатності
Виконавча дирекція Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розглянула ваше звернення та повідомляє.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування" від 23.09.99 р. N 1105 (далі - Закон N 1105) страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено нею та роботодавцем або нею страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, крім випадків, передбачених абзацом другим цієї частини.
Період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, отримання виплат за окремими видами соціального страхування, крім пенсій усіх видів (за винятком пенсії по інвалідності), включається до страхового стажу як період, за який сплачено страхові внески виходячи з розміру мінімального страхового внеску.
Страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, а за періоди до його запровадження - у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. Страховий стаж обчислюється в місяцях.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 р. N 2464 застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.
У разі, якщо за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування у дванадцятимісячному періоді перед настанням страхового випадку єдиний соціальний внесок сплачений за 5 місяців, а за останні 2 місяці ні, то ці місяці не включаються до страхового стажу, а допомога підлягає обмеженню відповідно до частини 4 статті 19 Закону N 1105. Після підтвердження застрахованою особою за даними персоніфікованого обліку сплати єдиного внеску за зазначені 2 місяці, допомога підлягає перерахунку.
Відповідно до частини 2 статті 26 Закону N 1105 сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
У зв'язку з цим Виконавча дирекція Фонду звернулася до Міністерства соціальної політики України щодо роз'яснення механізму застосування норми частини 2 статті 26 Закону N 1105. Після отримання відповіді вас буде повідомлено додатково.
Щодо питання оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації, то зазначене питання не відноситься до компетенції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
В. о. директора Т.А. Нагорна
В ЧАСТИНІ НАРАХУВАННЯ ЗНОСУ
7. Міністерство фінансів України в листі “Щодо порядку нарахування зносу” N 31-11420-08-10/12281 від 08.04.2015 р. надало роз’яснення щодо особливостей нарахування зносу на об'єкти необоротних активів, придбаних у 2007 році та щодо нарахування зносу на об'єкти основних засобів, які були виявлені під час інвентаризації.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист Міністерства фінансів України “Щодо порядку нарахування зносу”
N 31-11420-08-10/12281від 08.04.2015 р.
Міністерство фінансів України розглянуло запит щодо порядку нарахування зносу та в межах компетенції повідомляє.
1. Щодо нарахування зносу на об'єкти необоротних активів, придбаних у 2007 році.
Згідно з Інструкцією про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядок їх складання, затвердженою наказом Державного казначейства України від 27.07.2000 р. N 68, виправлення помилок минулих років оформлюється бухгалтерською довідкою, де наводяться зміст помилки, сума та кореспонденція рахунків бухгалтерського обліку, якою виправляється помилка. У місяці складання бухгалтерської довідки її дані записуються до відповідного регістру бухгалтерського обліку і Головної книги.
На підставі бухгалтерської довідки відображаються відповідні виправлення в бухгалтерському обліку, фінансовій звітності та вносяться зміни до інвентарних карток.
Інструкцією з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженою наказом Державного казначейства України від 17.07.2000 р. N 64, було визначено необхідність нарахування зносу на необоротні активи бюджетних установ.
Визначаючи суми зносу, необхідно керуватися:
у 2007 - 2008 роках - листом Державного казначейства України від 20.12.2005 р. N 07-04/2362-11163 "Про нарахування зносу на необоротні активи бюджетних установ";
у 2009 - 2012 роках - Інструкцією з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженою наказом Державного казначейства України від 17.07.2000 р. N 64;
у 2013 - 2014 роках - Положенням з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 26.06.2013 р. N 611.
З 2015 року методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи та порядок нарахування амортизації визначено Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 "Основні засоби", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2010 р. N 1202, та Методичними рекомендаціями з бухгалтерського обліку основних засобів суб'єктів державного сектору, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 р. N 11.
2. Щодо нарахування зносу на об'єкти основних засобів, які були виявлені під час інвентаризації.
Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи та незавершене капітальне будівництво в 2014 році визначало Положення з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 26.06.2013 р. N 611 (далі - Положення).
Відповідно до пункту 8.7 розділу VIII Положення у місяці введення в експлуатацію малоцінного необоротного матеріального активу, зокрема монітору, про який ідеться у зверненні, необхідно нарахувати знос у розмірі 50 відсотків його первісної вартості та решту 50 відсотків первісної вартості - у місяці його ліквідації (списання з балансу).
Відповідно до пункту 8.9 розділу VIII Положення сума зносу об'єктів необоротних активів визначається в останній робочий день грудня в гривнях за повну кількість календарних місяців їх перебування в експлуатації у звітному році відповідно до норм зносу. Якщо об'єкт основних засобів, зокрема шафу, про яку йдеться у зверненні, введено в експлуатацію у листопаді, то необхідно нараховувати знос у 2014 році за один місяць, тобто річну суму зносу поділити на 12, якщо шафу введено в експлуатацію в грудні 2014 року, то за 2014 рік на неї знос не нараховується.
Директор Департаменту податкової,
митної політики та методології
бухгалтерського обліку М. Чмерук
В ЧАСТИНІ ОПОДАТКУВАННЯ ОПЕРАЦІЙ З ВВЕЗЕННЯ
НА МИТНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИПРОДУКЦІЇ ОБОРОННОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
8. ДФС України в листі “Щодо порядку оподаткування операцій з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України продукції оборонного призначення” N 9495/6/99-99-19-03-02-15від 30.04.2015 р.надано роз’яснення, що встановити, підпадає чи ні продукція під продукцію, що використовується в оборонних цілях та класифікується за відповідними кодами групи 90 УКТ ЗЕД, можливо лише за наявності висновку Державної служби експортного контролю України.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист ДФС України “Щодо порядку оподаткування операцій з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України продукції оборонного призначення”
N 9495/6/99-99-19-03-02-15від 30.04.2015 р.
Державна фіскальна служба України розглянула звернення ТОВ щодо порядку оподаткування операцій з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України продукції оборонного призначення, надіслане листом народного депутата України Тетерука А. А. від 06.03.2015 р. N 8, та повідомляє.
Законом України від 2 вересня 2014 року N 1658-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування продукції оборонного призначення", який набрав чинності з дня його опублікування, а саме з 25.09.2014 p., тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, було розширено визначений пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України (далі - Кодекс) перелік продукції, операції з ввезення на митну територію України та постачання якої на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість.
Починаючи із цієї дати, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України продукції оборонного призначення, визначеної такою згідно з пунктом 9 статті 1 Закону України від 3 березня 1999 року N 464-XIV "Про державне оборонне замовлення", що класифікується за такими групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД:
3601, 3602, 3603 (тільки для ударних капсулів, детонаторів, що використовуються в оборонних цілях), 3604 90 00 00 (тільки для освітлювальних та сигнальних ракет, що використовуються в оборонних цілях);
8702 - 8705 (тільки для пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з'ємною бронею);
8710 00 00 00;
8802, 8803 (тільки для безпілотних літальних апаратів з озброєнням чи без озброєння, що використовуються в оборонних цілях, їх частини);
8804 (тільки для парашутів та інших пристроїв, призначених для десантування військовослужбовців та/або військової техніки);
групи 90 (тільки для біноклів, приладів нічного бачення, тепловізорів, захисних окулярів та аналогічних оптичних виробів, телескопічних прицілів та інших оптичних пристроїв для військової зброї, якщо вони не поставлені разом із військовою зброєю, для якої вони призначені, інші оптичні, навігаційні та топографічні прилади та інструменти, що використовуються в оборонних цілях);
групи 93, крім включених до товарних позицій 9303 - 9304, а також 9305 (тільки призначених для виробів товарних позицій 9303 - 9304), 9306 90 90 00 та 9307.
Водночас норми пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не поширюються на продукцію оборонного призначення, що ввозиться на митну територію України під будь-якими митними режимами з території держави, визнаної згідно із законодавством України державою-окупантом, або визнаної згідно з нормами міжнародного права державою-агресором, а також з території держави, яка є стороною міжнародного договору про колективну безпеку або міжнародного договору, що має військову складову, якщо іншою стороною такого міжнародного договору (у тому числі багатостороннього) виступає держава-окупант (агресор) по відношенню до України.
Як викладено у зверненні, ТОВ здійснює операції з постачання комплектів аналізаторів спектру ANRITSU MS2720T, які класифікуються за відповідним кодом товарної позиції згідно з УКТ ЗЕД 9030 40 00 00 (інші прилади та апаратура, спеціально призначені для телекомунікацій (наприклад, вимірювачі перехресних завад, коефіцієнтів підсилення, коефіцієнтів викривлення, псофометри)), для потреб ДП.
Отже, встановити, підпадає чи ні вказаний прилад під визначену у пункті 32 підрозділу 2 розділу XX Кодексу продукцію, що використовується в оборонних цілях та класифікується за відповідними кодами групи 90 УКТ ЗЕД, можливо лише за наявності висновку Державної служби експортного контролю України.
В. о. Голови М.В. Мокляк
В ЧАСТИНІ ПОВЕРНЕННЯ ПОДАТКІВ ТА ПЛАТЕЖІВ НАДМІРУ СПЛАЧЕНИХ ДО БЮДЖЕТУ
9. Міністерство доходів і зборів України в листі “Про повернення коштів” N 12268/7/99-99-17-02-03-17 від 27.05.2014 р. Надало роз’яснення щодо повернення податку на доходи фізичних осіб у разі невчинення нотаріальної дії щодо посвідчення договору купівлі-продажу, міни об'єкта нерухомості здійснюється лише на підставі податкової декларації, поданої в установленому порядку, та підтверджуючих документів про фактичну сплату податку.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист Міністерства доходів і зборів України “Про повернення коштів” N 12268/7/99-99-17-02-03-17від 27.05.2014 р.
Міністерство доходів і зборів України на виконання пункту 3 Плану заходів щодо вирішення проблемних питань, які виникають у процедурах адміністрування податків, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 20.05.2014 р. N 306, надає роз'яснення щодо процедури повернення податку на доходи фізичних осіб у разі невчинення нотаріальної дії щодо посвідчення договору купівлі-продажу, міни об'єкта нерухомості у випадку, коли об'єкт знаходиться не за місцем реєстрації платника.
Поняття помилково сплачених грошових зобов'язань визначено пп. 14.1.182 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), згідно з яким помилково сплачені грошові зобов'язання слід розуміти як суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних або фізичних осіб, що не є платниками таких грошових зобов'язань.
Підпунктом 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Кодексу передбачено, що надміру сплачені грошові зобов'язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Умови та порядок повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань встановлено ст. 43 Кодексу, згідно з якою однією з умов повернення є відсутність у такого платника податкового боргу.
Відповідно до п. 43.3 ст. 43 Кодексу обов'язковою умовою для здійснення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації на звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Законом України від 27 березня 2014 року N 1166 "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" внесено зміни до Кодексу, якими передбачено, що повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється лише з бюджету, у який такі кошти були зараховані (п. 43.6 ст. 43 Кодексу).
У разі невчинення нотаріальної дії щодо посвідчення договору купівлі-продажу, міни об'єкта нерухомості, за яким сплачено податок, платник податку має право на повернення надміру сплаченої суми податку на підставі податкової декларації, поданої в установленому порядку, та підтвердних документів про фактичну сплату податку (п. 172.6 ст. 172 Кодексу).
Податкова декларація подається за звітний період в установлені Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків (п. 49.1 ст. 49 Кодексу).
Пунктом 45.1 ст. 45 Кодексу встановлено, що платник податків - фізична особа зобов'язана визначити свою податкову адресу. Податковою адресою платника податків - фізичної особи визнається місце його проживання, за яким така особа береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків - фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.
Таким чином, повернення податку на доходи фізичних осіб у разі невчинення нотаріальної дії щодо посвідчення договору купівлі-продажу, міни об'єкта нерухомості, відповідно до вимог Кодексу, здійснюється лише на підставі податкової декларації, поданої в установленому порядку, та підтверджуючих документів про фактичну сплату податку.
Порядок, встановлений ст. 43 Кодексу, на визначену процедуру не поширюється (п. 43.6 ст. 43 Кодексу).
Перший заступник Міністра І.О. Білоус
В ЧАСТИНІ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БАНКІВ ЗА НЕПОВЕРНЕННЯ ДЕПОЗИТІВ, ТЕРМІН ЯКИХ ЗАКІНЧИВСЯ
10. НБУ в листі “Щодо правового регулювання відповідальності банків за неповернення депозитів, термін яких закінчився” № 18-02013/37527 від 02.06.2015 р. надав роз’яснення щодо переліку нормативно-правових актів, якими здійснюється правове регулювання відповідальності банків за неповернення депозитів, термін яких сплив. Зокрема визначено, що порядок повернення банками грошових коштів і банківських металів та сплата процентів за договорами банківського вкладу (депозиту) визначені у главі 3 Положення про порядок здійснення банками України вкладних (депозитних) операцій з юридичними і фізичними особами, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 03.12.2003 № 516.
Далі наводимо текст листа для ознайомлення:
Лист НБУ “Щодо правового регулювання відповідальності банків за неповернення депозитів, термін яких закінчився”
№ 18-02013/37527від 02.06.2015 р.
Національний банк України розглянув Ваше звернення стосовно правового регулювання відповідальності банків за неповернення депозитів, термін яких сплив, та повідомляє наступне.
Національний банк України відповідно до статті 55 Закону України «Про Національний банк України» здійснює функції банківського регулювання і нагляду на індивідуальній та консолідованій основі за діяльністю банків та банківських груп у межах та порядку, передбачених законодавством України.
Національний банк України здійснює постійний нагляд за дотримання банками та їх відокремленими підрозділами на території України та за кордоном банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку України і економічних нормативів.
Відносини банку з клієнтом, відповідно до статті 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком.
Порядок повернення банками грошових коштів і банківських металів та сплата процентів за договорами банківського вкладу (депозиту) визначені у главі 3 Положення про порядок здійснення банками України вкладних (депозитних) операцій з юридичними і фізичними особами, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 03.12.2003 № 516.
Застосування заходів впливу, фінансових санкцій за порушення банками, філіями іноземних банків та іншими особами, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку, банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку в частині здійснення ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку здійснюється відповідно до Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17.08.2012 №346.
Директор Юридичного департаменту
Національного банку України В.В. Новіков
Приємної і спокійної роботи!
З найкращими побажаннями
колектив компанії Ес.Сі.Ай-Консалтинг!