ДО УВАГИ БУХГАЛТЕРІВ!
ЧЕРГОВІ ЗМІНИ ДО ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ!
В ЧАСТИНІ ЗМЕНШЕННЯ ПОДАТКОВОГО ТИСКУ НА ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ
Відповідно до Закону України 17 липня 2015 року № 655-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків” (Закон офіційно опублікований: в газеті "Голос України" N 147 від 12.08.2015 р. та набрав чинності з 01.09.2015 р., за винятком окремих його норм) внесено наступні зміни до ПКУ:
1. У пункті 14.1 статті 14:
1) у підпункті 14.1.11:
підпункти «ґ» і «є» викладено в такій редакції:
«ґ) прострочена понад 180 днів заборгованість особи, розмір сукупних вимог кредитора за якою не перевищує мінімально встановленого законодавством розміру безспірних вимог кредитора для порушення провадження у справі про банкрутство, а для фізичних осіб — заборгованість, яка не перевищує 50 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на рік), встановленої на 1 січня звітного податкового року (у разі відсутності законодавчо затвердженої процедури банкрутства фізичних осіб)»;
«є) прострочена заборгованість фізичної або юридичної особи, не погашена внаслідок недостатності майна зазначеної особи, за умови, що дії щодо примусового стягнення майна боржника не призвели до повного погашення заборгованості»;
доповнити підпунктом «з» такого змісту:
«з) заборгованість суб’єктів господарювання, визнаних банкрутами у встановленому законом порядку або припинених як юридичні особи у зв’язку з їх ліквідацією»;
2) у підпункті 14.1.138 цифри «2500» замінити цифрами «6000»;
3) підпункт 14.1.173 викласти в такій редакції:
«14.1.173. узагальнююча письмова податкова консультація — оприлюднення позиції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, що склалася за результатами узагальнення податкових консультацій, наданих контролюючими органами платникам податків».
2. Абзац другий пункту 46.4 статті 46 доповнити реченням такого змісту: «Платник податків, для якого цим Кодексом встановлено обов’язок подання звітності в електронній формі, подає таке доповнення в електронній формі».
3. У підпункті 48.5.2 пункту 48.5 статті 48 слово «законним» виключити.
4. У пункті 49.5 статті 49 слово «десять» замінити словом «п’ять».
5. У статті 52:
1) пункт 52.1 після слів «контролюючі органи надають» доповнити словом «їм»;
2) пункт 52.3 доповнити реченням такого змісту: «Консультація, надана в письмовій або електронній формі, обов’язково повинна містити опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства»;
3) пункт 52.4 викласти в такій редакції:
«52.4. Консультації, крім узагальнюючих, надаються:
в усній формі — контролюючими органами;
у письмовій або електронній формі — контролюючими органами в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональними територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, та підлягають обов’язковому розміщенню на сайті контролюючого органу, який надав консультацію, протягом 10 календарних днів після дня їх надання без зазначення найменування (прізвища, ім’я, по батькові) платника податків та його податкової адреси»;
4) пункт 52.6 викласти в такій редакції:
«52.6. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, проводить періодичне узагальнення податкових консультацій, які стосуються значної кількості платників податків або значної суми податкових зобов’язань, та затверджує наказом узагальнюючі податкові консультації, які підлягають оприлюдненню, у тому числі на офіційному веб-сайті цього органу, протягом 5 календарних днів».
6. Пункт 53.3 статті 53 викласти в такій редакції:
«53.3. Платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, викладені в письмовій або електронній формі, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору.
Скасування судом наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду.
Протягом 30 календарних днів із дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов’язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію».
7. Підпункт 54.3.4 пункту 54.3 статті 54 виключити.
8. У статті 58:
1) у пункті 58.1:
абзац перший замінити чотирма абзацами такого змісту:
«58.1. Контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов’язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт:
невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації;
завищення розміру задекларованого від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу;
заниження або завищення суми податкових зобов’язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки».
У зв’язку з цим абзаци другий — четвертий вважати відповідно абзацами п’ятим — сьомим;
в абзаці п’ятому слова «вартість; посилання на норму цього Кодексу» замінити словами «вартість, або заниження чи завищення суми податкових зобов’язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість; посилання на норму цього Кодексу»;
абзац шостий після слів «податкового зобов’язання» доповнити словами «(за наявності)»;
2) пункт 58.4 виключити.
9. Пункт 64.5 статті 64 доповнити абзацами п’ятим — дев’ятим такого змісту:
«У разі отримання іноземною компанією або організацією майнових прав на нерухомість або землю в Україні, які підлягають оподаткуванню, якщо спосіб та цілі отримання цього майна не потребують створення такою компанією (організацією) відокремленого підрозділу або постійного представництва нерезидента в Україні, такий нерезидент береться на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням відповідного об’єкта після подання таких документів:
заяви за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
копії витягу з торговельного, банківського або судового реєстру, виданого в країні реєстрації іноземної компанії, організації та легалізованого в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що супроводжується нотаріально засвідченим перекладом українською мовою;
нотаріально засвідченої копії правовстановлювальних документів, якими підтверджується право власності на нерухомість або право власності чи користування земельною ділянкою, виданих та зареєстрованих на ім’я нерезидента уповноваженими органами України;
дані про представника платника податку».
10. Статтю 79 доповнити пунктом 79.5 такого змісту:
«79.5. За наявності письмового звернення платника податків замість документальної невиїзної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка».
11. Абзац третій пункту 81.1 статті 81 викласти в такій редакції:
«копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб’єкта (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи — платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці — адреса об’єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника та скріплення печаткою контролюючого органу».
12. У статті 86:
1) абзац четвертий пункту 86.1 після слів «з висновками акта» доповнити словом «(довідки)», після слів «підписати такий акт» — словом «(довідку)», а після слів «з підписаним примірником акта» — словом «(довідки)»;
2) пункт 86.7 доповнити абзацом п’ятим такого змісту:
«Контролюючим та іншим державним органам забороняється використовувати акт перевірки як підставу для висновків стосовно взаємовідносин платника податків з його контрагентами, якщо за результатами складення акта перевірки податкове повідомлення-рішення не надіслано (не вручено) платнику податків або воно вважається відкликаним відповідно до статті 60 цього Кодексу»;
3) пункт 86.9 виключити.
13. Підпункт 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 викласти в такій редакції:
«94.2.3. платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу».
14. У статті 129:
1) підпункт «а» підпункту 129.1.1 пункту 129.1 викласти в такій редакції:
«а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов’язання платником податків — після спливу 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов’язання, визначеного цим Кодексом»;
2) доповнити пунктом 129.9 такого змісту:
«129.9. У разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податку помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу пеня, передбачена цією статтею, не нараховується, якщо зміни до податкової звітності внесені протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов’язання, визначеного цим Кодексом».
15. Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» доповнити пунктами 35 і 36 такого змісту:
«35. Тимчасово, до 31 грудня 2016 року включно, платникам податків, обсяг доходів та/або операцій яких за попередній (звітний) рік складав менше 20 млн гривень, штрафні (фінансові) санкції, нараховані на суму податкового зобов’язання, яку платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення в терміни, визначені цим Кодексом, скасовуються протягом 10 днів з дня сплати такого податкового зобов’язання у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Зазначена норма не застосовується у разі повторного протягом року визначення контролюючим органом суми податкового зобов’язання з одного й того самого податку або збору. При цьому у разі скасування штрафної санкції відповідне сплачене податкове зобов’язання не підлягає подальшому оскарженню.
36. У разі якщо судом за результатами розгляду кримінального провадження про кримінальне правопорушення, яке було розпочато до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків» і предметом якого є податки, збори, винесено обвинувальний вирок, що набрав законної сили, в якому встановлена несплата податкових зобов’язань або винесена ухвала про закриття кримінального провадження за нереабілітуючими підставами з цього питання, податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки приймається контролюючим органом протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання цим контролюючим органом відповідного судового рішення (обвинувальний вирок, ухвала про закриття кримінального провадження за нереабілітуючими підставами), що набрало законної сили».
II. Прикінцеві положення
1. Цей Закон набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, крім пункту 2 цього розділу, який набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону.
2. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк із дня набрання чинності цим пунктом:
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
В ЧАСТИНІ ОПОДАТКУВАННЯ НЕПРИБУТКОВИХ ОРГАНІЗАЦІЙ ТА СПЛАТИ АВАНСОВИХ ВНЕСКІВ З ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК
На підставі Закону України від 17 липня 2015 року № 652-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій” (Закон офіційно опублікований в газеті "Голос України" N 147 від 12.08.2015 р. та набрав чинності з 13.08.2015 р.) до ПКУ внесено наступні зміни:
1. Пiдпункт 14.1.121 пункту 14.1 статтi 14 ПКУ викласти в такiй редакцiї:
«14.1.121. неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї — неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї, якi не є платниками податку на прибуток пiдприємств вiдповiдно до пункту 133.4 статтi 133 цього Кодексу».
2. Пункт 46.2 статтi 46 доповнити абзацом четвертим такого змiсту:
«Неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї, визначенi пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу, подають звiт про використання доходiв (прибуткiв) неприбуткової органiзацiї за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової полiтики, у строки, передбаченi для подання податкової декларацiї з податку на прибуток пiдприємств».
3. У пунктi 57.1 статтi 57 :
абзац четвертий пiсля слiв «неприбуткових установ (органiзацiй)» доповнити словами i цифрами «у тому числi визначених пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу»;
абзац сьомий пiсля слiв «та неприбутковi установи (органiзацiї)» доповнити словами i цифрами «крiм неприбуткових органiзацiй, визначених пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу»;
пiсля абзацу восьмого доповнити новим абзацом такого змiсту:
«Платник податку, який за пiдсумками першого кварталу (пiврiччя, трьох кварталiв) звiтного (податкового) року не отримав прибуток або отримав збиток, має право податиподаткову декларацiю та фiнансову звiтнiсть за перший квартал (пiврiччя, трьох кварталiв) звiтного (податкового) року та не сплачувати авансовi внески: за пiдсумками першого кварталу — з червня — грудня звiтного (податкового) року та сiчня — травня наступного звiтного (податкового) року; за пiврiччя — з вересня — грудня звiтного (податкового) року та сiчня — травня наступного звiтного (податкового) року; за три квартали — з грудня звiтного (податкового) року та сiчня — травня наступного звiтного (податкового) року. Податковi зобов’язання визначаються на пiдставi поданих податкових декларацiй».
У зв’язку з цим абзаци дев’ятий–одинадцятий вважати вiдповiдно абзацами десятим — дванадцятим.
4. У пiдпунктi 72.1.1.1 пiдпункту 72.1.1 пункту 72.1 статтi 72 слова «розрахунках, iнших звiтних документах» замiнити словами i цифрами «розрахунках, звiтах про використання доходiв (прибуткiв) неприбуткової органiзацiї, визначеної пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу, iнших звiтних документах».
5. У пунктi 73.5 статтi 73 :
абзац перший доповнити словами i цифрами «та даних щодо неприбуткових органiзацiй, визначених пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу»;
абзац другий доповнити словами i цифрами «у тому числi мiж платником податку та неприбутковими органiзацiями, визначеними пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу».
6. В абзацi першому пункту 86.9 статтi 86 слова «платника податкiв (юридичної особи) або фiзичної особи — пiдприємця» замiнити словами i цифрами «платника податкiв (юридичної особи), у тому числi посадових (службових) осiб неприбуткової органiзацiї, визначеної пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу, або фiзичної особи — пiдприємця».
7. В абзацi першому пункту 102.1 статтi 102 слова «граничного строку подання податкової декларацiї та/або» замiнити словами i цифрами «граничного строку подання податкової декларацiї, звiту про використання доходiв (прибуткiв) неприбуткової органiзацiї, визначеної пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу, та/або».
8. У статтi 133 :
пiдпункт 133.1.1 пункту 133.1 викласти в такiй редакцiї:
«133.1.1. суб’єкти господарювання — юридичнi особи, якi провадять господарську дiяльнiсть як на територiї України, так i за її межами, крiм юридичних осiб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цiєї статтi»;
доповнити пунктами 133.4 i 133.5 такого змiсту:
«133.4. Не є платниками податку неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
133.4.1. Неприбутковим пiдприємством, установою та органiзацiєю є пiдприємство, установа та органiзацiя (далi — неприбуткова органiзацiя), що одночасно вiдповiдає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює дiяльнiсть вiдповiдної неприбуткової органiзацiї;
установчi документи якої мiстять заборону розподiлу отриманих доходiв (прибуткiв) або їх частини серед засновникiв (учасникiв), членiв такої органiзацiї, працiвникiв (крiм оплати їхньої працi, нарахування єдиного соцiального внеску), членiв органiв управлiння та iнших пов’язаних з ними осiб;
установчi документи якої передбачають передачу активiв однiй або кiльком неприбутковим органiзацiям вiдповiдного виду або зарахування до доходу бюджету у разi припинення юридичної особи (у результатi її лiквiдацiї, злиття, подiлу, приєднання або перетворення);
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй.
133.4.2. Доходи (прибутки) неприбуткової органiзацiї використовуються виключно для фiнансування видаткiв на утримання такої неприбуткової органiзацiї, реалiзацiї мети (цiлей, завдань) та напрямiв дiяльностi, визначених її установчими документами.
133.4.3. У разi недотримання неприбутковою органiзацiєю вимог, визначених цим пунктом, така неприбуткова органiзацiя зобов’язана подати у термiн, визначений для мiсячного податкового (звiтного) перiоду, звiт про використання доходiв (прибуткiв) неприбуткової органiзацiї за перiод з початку року по останнiй день мiсяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостiйно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток. Податкове зобов’язання розраховується, виходячи iз суми операцiї нецiльового використання коштiв. Така неприбуткова органiзацiя виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй.
З першого дня мiсяця, наступного за мiсяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня податкового (звiтного) року неприбуткова органiзацiя зобов’язана щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фiнансову i податкову звiтнiсть (з наростаючим пiдсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термiн, визначений для квартального перiоду.
З наступного податкового (звiтного) року така неприбуткова органiзацiя подає фiнансову i податкову звiтнiсть та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому статтею 57 цього Кодексу для неприбуткових органiзацiй — платникiв податку на прибуток.
133.4.4. Встановлення контролюючим органом вiдповiдно до норм цього Кодексу факту використання неприбутковою органiзацiєю доходiв (прибуткiв) для цiлей iнших, нiж передбаченi установчими документами, є пiдставою для виключення такої органiзацiї з Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй i нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток пiдприємств, штрафних санкцiй i пенi вiдповiдно до норм цього Кодексу. Податковi зобов’язання, штрафнi санкцiї i пеня нараховуються, починаючи з першого числа мiсяця, в якому вчинено таке порушення.
133.4.5. Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй, включення неприбуткових пiдприємств, установ та органiзацiй до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабiнет Мiнiстрiв України.
133.4.6. До неприбуткових органiзацiй, що вiдповiдають вимогам цього пункту i не є платниками податку, зокрема, можуть бути вiднесенi:
бюджетнi установи;
громадськi об’єднання, полiтичнi партiї, творчi спiлки, релiгiйнi органiзацiї, благодiйнi органiзацiї, пенсiйнi фонди;
спiлки, асоцiацiї та iншi об’єднання юридичних осiб;
житлово-будiвельнi кооперативи (з першого числа мiсяця, наступного за мiсяцем, в якому вiдповiдно до закону здiйснено прийняття в експлуатацiю закiнченого будiвництвом житлового будинку i такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будiвельним (житловим) кооперативом), дачнi (дачно-будiвельнI), садiвничi та гаражнi (гаражно-будiвельнI) кооперативи (товариства);
об’єднання спiввласникiв багатоквартирного будинку, асоцiацiї власникiв жилих будинкiв;
професiйнi спiлки, їх об’єднання та органiзацiї профспiлок, а також органiзацiї роботодавцiв та їх об’єднання;
сiльськогосподарськi обслуговуючi кооперативи, кооперативнi об’єднання сiльськогосподарських обслуговуючих кооперативiв;
iншi юридичнi особи, дiяльнiсть яких вiдповiдає вимогам цього пункту.
133.5. Не є платниками податку суб’єкти господарювання, що застосовують спрощену систему оподаткування, облiку та звiтностi, визначенi главою 1 роздiлу XIV цього Кодексу».
9. У пунктi 140.5 статтi 140 :
абзац другий пiдпункту 140.5.4 викласти в такiй редакцiї:
«неприбуткових органiзацiй, крiм випадкiв, коли сума вартостi товарiв, у тому числi необоротних активiв, робiт та послуг, придбаних у таких органiзацiй, сукупно протягом звiтного (податкового) року не перевищує 50 розмiрiв мiнiмальної заробiтної плати, встановленої законом на 1 сiчня звiтного (податкового) року, та крiм бюджетних установ. У разi якщо сума операцiй перевищує 50 розмiрiв мiнiмальної заробiтної плати, встановленої законом на 1 сiчня звiтного (податкового) року, коригування фiнансового результату до оподаткування, визначенi цим пiдпунктом, проводяться на всю суму операцiй»;
пiдпункт 140.5.9 викласти в такiй редакцiї:
«140.5.9. на суму коштiв або вартостi товарiв, виконаних робiт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звiтного (податкового) року неприбутковим органiзацiям, якi на дату перерахування коштiв, передачi товарiв, робiт, послуг вiдповiдали умовам, визначеним пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу, у розмiрi, що перевищує 4 вiдсотки оподатковуваного прибутку попереднього звiтного року».
10. Пiдпункт 166.3.2 пункту 166.3 статтi 166 викласти в такiй редакцiї:
«166.3.2. суму коштiв або вартiсть майна, перерахованих (переданих) платником податку у виглядi пожертвувань або благодiйних внескiв неприбутковим органiзацiям, якi на дату перерахування (передачI) таких коштiв та майна вiдповiдали умовам, визначеним пунктом 133.4 статтi 133 цього Кодексу, у розмiрi, що не перевищує 4 вiдсоткiв суми його загального оподатковуваного доходу такого звiтного року».
11. Абзац перший пiдпункту 266.4.2 пункту 266.4 статтi 266 пiсля слiв «фiзичних або юридичних осiб» доповнити словами «громадських об’єднань, благодiйних органiзацiй».
12. У пiдроздiлi 4 роздiлу XX «Перехiднi положення» :
у пунктi 33:
слова i цифри «пiдпункту 138.10.6 пункту 138.10 статтi 138 цього Кодексу, включаються» замiнити словами i цифрами «пiдпункту 138.10.6 пункту 138.10 статтi 138 цього Кодексу, в редакцiї, що дiяла до 1 сiчня 2015 року, включаються»;
доповнити абзацом другим такого змiсту:
«Тимчасово, на перiод проведення антитерористичної операцiї, коригування, встановленi пiдпунктом 140.5.9 пункту 140.5 статтi 140 цього Кодексу, не проводяться, починаючи з 1 сiчня 2015 року, щодо сум коштiв або вартостi спецiальних засобiв iндивiдуального захисту (касок, бронежилетiв, виготовлених вiдповiдно до вiйськових стандартiв), технiчних засобiв спостереження, лiкарських засобiв та медичних виробiв, засобiв особистої гiгiєни, продуктiв харчування, предметiв речового забезпечення, а також iнших товарiв, виконаних робiт, наданих послуг за перелiком, що визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України, якi добровiльно перерахованi (переданI) Збройним Силам України, Нацiональнiй гвардiї України, Службi безпеки України, Службi зовнiшньої розвiдки України, Державнiй прикордоннiй службi України, Мiнiстерству внутрiшнiх справ України, Управлiнню державної охорони України, Державнiй службi спецiального зв’язку та захисту iнформацiї України, iншим утвореним вiдповiдно до законiв України вiйськовим формуванням, їх з’єднанням, вiйськовим частинам, пiдроздiлам, установам або органiзацiям, що утримуються за рахунок коштiв державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операцiї»;
доповнити пунктами 34 i 35 такого змiсту:
«34. Установити, що до затвердження Кабiнетом Мiнiстрiв України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй, включення неприбуткових пiдприємств, установ та органiзацiй до Реєстру та виключення з Реєстру (далi — новий Реєстр неприбуткових установ та органiзацiй) дiє Положення про Реєстр неприбуткових установ та органiзацiй, затверджене наказом Мiнiстерства фiнансiв України № 37 вiд 24 сiчня 2013 року.
Неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї, внесенi до Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй на день набрання чинностi Законом України «Про внесення змiн до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових органiзацiй», не пiдлягають виключенню з цього Реєстру до 1 сiчня 2017 року.
Неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї, внесенi до Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй на день набрання чинностi Законом України «Про внесення змiн до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових органiзацiй», що вiдповiдають вимогам пункту 133.4 статтi 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй. За бажанням неприбуткової органiзацiї вона може подати до контролюючого органу копiї установчих документiв.
35. Неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї, внесенi до Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй на день набрання чинностi Законом України «Про внесення змiн до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових органiзацiй», що не вiдповiдають вимогам пункту 133.4 статтi 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй зобов’язанi до 1 сiчня 2017 року привести свої установчi документи у вiдповiднiсть iз нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копiї таких документiв до контролюючого органу.
Неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї, якi не привели свої установчi документи у вiдповiднiсть iз нормами пункту 133.4 статтi 133 цього Кодексу, пiсля 1 сiчня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй».
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
2. Внести змiни до таких законiв України:
1) у частинi третiй статтi 11 Закону України «Про бухгалтерський облiк та фiнансову звiтнiсть в Українi» (Вiдомостi Верховної Ради України, 1999 р., № 40, ст. 365) слова «малого пiдприємництва i представництв iноземних суб’єктiв» замiнити словами «малого пiдприємництва, неприбуткових пiдприємств, установ та органiзацiй i представництв iноземних суб’єктiв»;
2) роздiл VIII «Прикiнцевi положення» Закону України «Про державну реєстрацiю юридичних осiб та фiзичних осiб — пiдприємцiв»(Вiдомостi Верховної Ради України, 2003 р., № 31–32, ст. 263) доповнити пунктом 5 такого змiсту:
«5. Установити, що реєстрацiйний збiр не справляється за проведення державної реєстрацiї змiн, що вносяться до установчих документiв неприбуткових пiдприємств, установ та органiзацiй вiдповiдно до пункту 35 пiдроздiлу 4 роздiлу XX «Перехiднi положення» Податкового кодексу України»;
3) частину шосту статтi 6 Закону України «Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (Вiдомостi Верховної Ради України, 2014 р., № 50–51, ст. 2057) доповнити абзацом другим такого змiсту:
«Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, має право звернутися до суб’єктiв первинного монiторингу iз запитом про надання iнформацiї щодо об’єктiв фiнансового монiторингу, проведених неприбутковими органiзацiями».
3. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом трьох мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом:
прийняти нормативно-правовi акти, необхiднi для реалiзацiї цього Закону;
забезпечити перегляд та приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
В ЧАСТИНІ ТРАНСФЕРТНОГО ЦІНОУТВОРЕННЯ
Згідно з Законом України від 15 липня 2015 року N 609-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення” (Закон офіційно оприлюднений в газеті "Голос України" N 147 від 12.08.2015 р. та набрав чинності з 13.08.2015 р.) внесено наступні зміни до ПКУ:
1. У пункті 14.1 статті 14 ПКУ:
1) у підпункті 14.1.71:
третє речення абзацу другого викласти в такій редакції: "У такому разі звичайною ціною вважається ціна, визначена сторонами договору, але не нижче за мінімальну або індикативну ціну";
в абзаці третьому слова та цифри "за умови, що неможливо застосувати методи, зазначені у підпункті 39.3.1 пункту 39.3 статті 39 цього Кодексу" виключити;
в абзаці п'ятому слова "є ціна, яка відповідає рівню ринкових цін на момент укладення такого контракту" замінити словами "є ціна, яка відповідає форвардній або ф'ючерсній ціні на дату укладення такого контракту";
2) у підпункті 14.1.159:
абзац дев'ятий підпункту "а" та абзац шостий підпункту "б" доповнити реченням такого змісту: "При цьому сума таких кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги та власного капіталу визначається як середнє арифметичне значення (на початок та кінець звітного періоду)";
абзац двадцять дев'ятий викласти в такій редакції:
"За наявності обставин, зазначених в абзаці першому цього підпункту, юридичні та/або фізичні особи, які є сторонами господарської операції, мають право самостійно визнати себе для цілей оподаткування пов'язаними особами з підстав, не передбачених у підпунктах "а" - "в" цього підпункту".
2. У статті 39:
1) у підпункті 39.1.4 пункту 39.1 слова "та податку на додану вартість" виключити;
2) у пункті 39.2:
у підпункті 39.2.1:
абзац перший викласти в такій редакції:
"39.2.1. Засади визначення операцій контрольованими";
підпункти 39.2.1.1 і 39.2.1.2 викласти в такій редакції:
"39.2.1.1. Для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими операціями є:
а) господарські операції, що впливають на об'єкт оподаткування сторін (сторони) таких операцій, що здійснюються платниками податків з пов'язаними особами - нерезидентами;
б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу товарів через комісіонерів - нерезидентів.
39.2.1.2. Для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими є господарські операції, що впливають на об'єкт оподаткування платника податків, однією із сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Операції з контрагентом, зареєстрованим у державі (на території), включеній до зазначеного переліку, визнаються контрольованими з дати включення держави (території) до такого переліку.
Під час визначення переліку держав (територій) Кабінет Міністрів України враховує такі критерії:
держави (території), у яких загальна ставка податку на прибуток підприємств (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижча, ніж в Україні;
держави, з якими Україною не укладені міжнародні договори з положеннями про обмін інформацією.
Затверджений Кабінетом Міністрів України перелік держав (територій) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, оприлюднює щороку в офіційних друкованих виданнях та на своєму офіційному веб-сайті із зазначенням ставок податку на прибуток підприємств (корпоративний податок). Інформація про зміну ставок оприлюднюється протягом трьох місяців з дати їх зміни";
абзаци перший, другий і третій підпункту 39.2.1.3 викласти в такій редакції:
"39.2.1.3. Для контрольованих операцій з вивезення у митному режимі експорту та/або ввезення у митному режимі імпорту товарів, що мають біржове котирування, встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" з метою оподаткування доходів (прибутку, виручки) платників податків, що є сторонами контрольованої операції, здійснюється за методом порівняльної неконтрольованої ціни.
Для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" використовується діапазон цін на такі товари, що склалися на товарній біржі. Перелік товарів, що мають біржове котирування, та світових товарних бірж для кожної групи товарів визначається Кабінетом Міністрів України. Діапазон цін розраховується згідно з порядком, визначеним в абзаці четвертому підпункту 39.3.2.3 цієї статті, на підставі біржових котирувань відповідного товару за декаду, що передує проведенню контрольованої операції.
Зазначені ціни підлягають коригуванню з урахуванням обсягу контрольованої операції, умов оплати та постачання товарів, якісних характеристик, транспортних витрат";
у підпункті 39.2.1.4:
в абзаці першому слова "оподатковуваний дохід" замінити словами "об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств";
абзац шостий викласти в такій редакції:
"операції з купівлі чи продажу корпоративних прав, акцій або інших інвестицій, купівлі чи продажу довгострокових матеріальних і нематеріальних активів";
абзац перший підпункту 39.2.1.5 викласти в такій редакції:
"39.2.1.5. Якщо в ланцюгу господарських операцій між платником податків і його пов'язаною особою - нерезидентом, передбачених підпунктами 39.2.1.1, 39.2.1.2, 39.2.1.3 підпункту 39.2.1 цього пункту, право власності на предмет такої операції перш ніж перейти від платника податків до пов'язаної особи - нерезидента (у разі експортних операцій) або перш ніж перейти від пов'язаної особи - нерезидента до платника податків (у разі імпортних операцій) переходить до однієї або декількох непов'язаних осіб, така операція для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств вважається контрольованою операцією між платником податків та його пов'язаною особою - нерезидентом, якщо ці непов'язані особи";
підпункти 39.2.1.6 і 39.2.1.7 викласти в такій редакції:
"39.2.1.6. Неконтрольовані операції - будь-які господарські операції, не передбачені підпунктами 39.2.1.1, 39.2.1.2 і 39.2.1.5 підпункту 39.2.1 цього пункту, що здійснюються між непов'язаними особами.
39.2.1.7. Господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 - 39.2.1.3 і 39.2.1.5 підпункту 39.2.1 цього пункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік";
доповнити підпунктом 39.2.1.8 такого змісту:
"39.2.1.8. Умови, за яких господарські операції визнаються такими, що відповідають принципу "витягнутої руки":
якщо ціни (націнки) на товари (роботи, послуги) підлягають державному регулюванню згідно із законодавством, ціна вважається такою, що відповідає принципу "витягнутої руки", якщо вона встановлена відповідно до правил такого регулювання. Це положення не поширюється на випадки, коли встановлюється мінімальна (максимальна) ціна продажу або індикативна ціна. У такому разі ціна операції, що відповідає принципу "витягнутої руки", визначається відповідно до цієї статті, але не може бути меншою за мінімальну або індикативну ціну та більшою за максимальну ціну;
якщо під час здійснення операції обов'язковим є проведення оцінки, вартість об'єкта оцінки є підставою для встановлення відповідності принципу "витягнутої руки" для цілей оподаткування;
у разі проведення аукціону (публічних торгів), обов'язковість проведення якого визначена законом, умови, які склалися за результатами такого аукціону (публічних торгів), визнаються такими, що відповідають принципу "витягнутої руки";
якщо продаж (відчуження) товарів, у тому числі майна, переданого у заставу позичальником з метою забезпечення вимог кредитора, здійснюється у примусовому порядку згідно із законодавством, умови, сформовані під час такого продажу, визнаються такими, що відповідають принципу "витягнутої руки";
підпункт 39.2.2.8 підпункту 39.2.2 виключити;
3) у пункті 39.3:
в абзаці другому підпункту 39.3.2.3 слова "така ціна відповідає" замінити словами "умови контрольованої операції відповідають";
підпункт 39.3.2.5 викласти в такій редакції:
"39.3.2.5. Під час визначення рівня рентабельності контрольованих операцій можуть бути використані фінансові показники, які забезпечують встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки", зокрема, але не виключно:
а) валова рентабельність, що визначається як відношення валового прибутку до чистого доходу (виручки) від реалізації товарів (робіт, послуг), розрахованого без урахування акцизного податку, мита, податку на додану вартість, інших податків та зборів;
б) валова рентабельність собівартості, що визначається як відношення валового прибутку до собівартості реалізованих товарів (робіт, послуг);
в) чиста рентабельність, що визначається як відношення прибутку від операційної діяльності до чистого доходу (виручки) від реалізації товарів (робіт, послуг), розрахованого без урахування акцизного податку, мита, податку на додану вартість, інших податків та зборів;
г) чиста рентабельність витрат, що визначається як відношення прибутку від операційної діяльності до суми собівартості реалізованих товарів (робіт, послуг) та операційних витрат (адміністративних витрат, витрат на збут та інших), пов'язаних з реалізацією товарів (робіт, послуг);
ґ) рентабельність операційних витрат, що визначається як відношення валового прибутку до операційних витрат (адміністративних витрат, витрат на збут та інших), пов'язаних з реалізацією товарів (робіт, послуг);
д) рентабельність активів, що визначається як відношення прибутку від операційної діяльності до поточної ринкової вартості необоротних та оборотних активів (крім поточних фінансових інвестицій і грошових коштів та їх еквівалентів), що прямо або опосередковано використовуються у контрольованій операції. У разі відсутності необхідної інформації про поточну ринкову вартість активів рентабельність активів може визначатися на основі даних бухгалтерської звітності;
е) рентабельність капіталу, що визначається як відношення прибутку від операційної діяльності до капіталу (сума необоротних та оборотних активів, крім поточних фінансових інвестицій і грошових коштів та їх еквівалентів, крім поточних зобов'язань)";
підпункт 39.3.3.3 доповнити словами "крім випадків, передбачених підпунктом 39.2.1.3 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 цієї статті";
4) у пункті 39.4:
абзац перший підпункту 39.4.2 виключити;
у підпункті 39.4.8 цифри та слово "10 днів" замінити цифрами та словами "30 календарних днів";
5) у пункті 39.5:
у підпункті 39.5.1:
абзац перший викласти в такій редакції:
"39.5.1. Податковий контроль за встановленням відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" здійснюється шляхом моніторингу контрольованих операцій та проведення перевірок платників податків з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованих операцій (далі - перевірка контрольованих операцій)";
підпункт 39.5.1.2 викласти в такій редакції:
"39.5.1.2. У разі якщо контролюючий орган під час виконання функцій податкового контролю виявив факти проведення платником податків контрольованих операцій, звіт про які відповідно до підпункту 39.4.2 пункту 39.4 цієї статті не подано, він надсилає повідомлення про виявлені контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Повідомлення надсилається засобами електронного зв'язку не пізніше 5 робочих днів із дня виявлення таких операцій.
Платник податків, стосовно якого здійснювався податковий контроль, інформується про надсилання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, повідомлення про виявлені контрольовані операції не пізніше 5 робочих днів із дня надсилання такого повідомлення";
у підпункті 39.5.2:
підпункт 39.5.2.1 викласти в такій редакції:
"39.5.2.1. Підставами для перевірки контрольованих операцій є:
а) надсилання повідомлення контролюючим органом відповідно до підпункту 39.5.1.2 підпункту 39.5.1 цього пункту;
б) виявлення за результатами моніторингу контрольованих операцій невідповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки";
в) неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 цієї статті звіту про контрольовані операції або документації з трансфертного ціноутворення";
підпункт 39.5.2.21 доповнити словами та цифрами "але не раніше закінчення терміну для надання платником заперечень, визначеного підпунктом 39.5.2.20 цього пункту";
абзаци перший і другий підпункту 39.5.3.1 викласти в такій редакції:
"39.5.3.1. Платник податків та контролюючий орган використовують джерела інформації, які містять відомості, що дають можливість зіставити комерційні та фінансові умови операцій згідно з підпунктом 39.2.2 пункту 39.2 цієї статті, зокрема:
а) інформацію про зіставні неконтрольовані операції платника податків, а також інформацію про зіставні неконтрольовані операції його контрагента - сторони контрольованої операції з непов'язаними особами".
3. Пункт 120.3 статті 120 викласти в такій редакції:
"120.3. Неподання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або невключення до такого звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу у розмірі:
300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання (несвоєчасного подання) звіту про контрольовані операції;
1 відсоток суми контрольованих операцій, незадекларованих у поданому звіті про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за всі незадекларовані контрольовані операції;
3 відсотки суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена підпунктом 39.4.6 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за всі контрольовані операції, здійснені у відповідному звітному році.
Сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податку від обов'язку подання звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення".
4. Абзац перший пункту 188.1 статті 188 викласти в такій редакції:
"188.1. База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів)".
5. Абзац перший пункту 198.3 статті 198 викласти в такій редакції:
"198.3. Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з".
6. Підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" доповнити пунктом 34 такого змісту:
"34. Установити, що для контрольованих операцій з резидентами, здійснених до 1 січня 2015 року, пропорційне коригування здійснюється за правилами, що діяли до 1 січня 2015 року".
II. Прикінцеві та перехідні положення
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
2. Формування звіту про контрольовані операції та у випадках, передбачених Податковим кодексом України, документації з трансфертного ціноутворення за господарські операції, здійснені у 2015 році, здійснюється на підставі та з урахуванням норм цього Закону.
3. Установити, що до приведення законодавства у відповідність із цим Законом інші закони та нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
4. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.
Приємної і спокійної роботи!
З найкращими побажаннями
колектив компанії
Ес.Сі.Ай-Консалтинг!